O NACIONAL NA MÚSICA ERUDITA BRASILEIRA

MÁRIO DE ANDRADE E A QUESTÃO DA IDENTIDADE CULTURAL

Authors

  • Arnaldo Daraya Contier

Keywords:

História e Música – Brasilidade e Linguagem Musical – Mário de Andrade

Abstract

This article is about a study considering Mario de Andrade’s reflection about the popular
and the nacional in the brazilian erudite music formation. It aims to substantiate a conception of cultural
identity and emphasises the idea of “brazility” and the dialogues with some techniques and languages
used by the european composers during the period of 1920 to 1945.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário de. Prefácio Interessantíssimo. In: Paulicéia Desvairada. 6ª ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., l980. p. 193-275.

ANDRADE, Mário de. O ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., 1962.

ANDRADE, Mário de. Compêndio sobre a música brasileira. 2ª ed. São Paulo: Chiarato, 1929.

ANDRADE, Mário de. Evolução social da música no Brasil. In: Aspectos da música brasileira. 2ª ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., 1939. Brasília: INL, 1975. p. 13-40.

ANDRADE, Mário de. A lição do amigo. Carta de Mário de Andrade a Calos Drummond de Andrade. Rio de Janeiro: Livraria. José Olympio Ed., 1982. p. 14-6.

ANDRADE, Mário de. O Banquete. São Paulo: Duas Cidades Ed., l977.

ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., 1963.

COLI, Jorge. Música final: Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo Musical. Campinas: SP: Editora da UNICAMP, 1998.

CARLINI, Álvaro. Cachimbo e maracá: o catimbó da Missão (1938). São Paulo: CCSP, 1993, p. 20.

ALMEIDA, Renato. História da música brasileira. Rio de Janeiro: Briguiet, 1926.

FUBINI, Enrico. La estética musical del siglo XVIII a nuestros días. Barcelona, Barral Ed., 1970, p. 76

Dicionário Grove de música: edição concisa. Editado por Stanley Sadie; tradução Eduardo Francisco Alves. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994, p.795-6

WISNIK, José Miguel. O coro dos contrários: a música em torno da semana de 22. São Paulo: Livraria Duas Cidades Ed., 1977, p. 141.

MENEZES, Andréa Penteado & ATTIÊ, Sheila Bulamah. O papel da escola frente os rituais da inserção social dos jovens a partir da Belle Époque paulistana. In: Cadernos de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura, v. 2, nº 1. São Paulo: Editora Mackenzie, 2002, p. 25

CANDIDO, Antonio. A vida como arte. In: CAMARGOS, Marcia. Villa Kyrial: crônica da Belle Époque paulistana. São Paulo: Editora SENAC, 2001, p. 12.

FREDERIK, R. Karl. O moderno e o modernismo. Rio de Janeiro: Imago, 1988, p. 35-6.

MAYER, Arno. A força da tradição: A persistência do Antigo Regime. São Paulo: Companhia das Letras, 1987, p. 189.

ANDRADE, Mário de. O movimento modernista (1942). In: Temas Brasileiros. Rio de Janeiro: Editora da Casa do Estudante do Brasil, 1968, p. 45.

ANDRADE, Mário de. Dicionário musical brasileiro. Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: Ministério da Cultura; São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo, 1989.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Ed. Cultrix, 1975, p. 246.

CANDIDO, Antonio. A vida como arte. In: CAMARGOS, Marcia. Villa Kyrial: crônica da Belle Époque paulistana. São Paulo: Editora SENAC, 2001, p. 12.

COCTEAU, Jean. Le Coq et l’arlequin. Paris: Stock/Music, 1918, p. 58.

BARTOK, Bela. La nueva música húngara (1921). In: Escritos sobre música popular. México: Siglo Veintiuno Editores, 1985, p. 179.

ANDRADE, Mário de. Pequena história da música. 5ª ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., 1958, p. 110-1

NEEDELL, Jeffrey D. Belle Époque Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, l993. p. 58-61.

MARIZ, Vasco. Mário de Andrade, o guru de Mignone e Guarnieri. In: MIGNONE, Francisco. O homem e a obra. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1997, p. 31.

VERHAALEN, Marion. Camargo Guarnieri: expressões de uma vida. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Imprensa Oficial, 2001, p. 37.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas Latino-Americanas: polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: EDUSP/Iluminuras/FAPESP, 1995, p. 147

Published

2020-08-06

How to Cite

Contier, A. D. . (2020). O NACIONAL NA MÚSICA ERUDITA BRASILEIRA: MÁRIO DE ANDRADE E A QUESTÃO DA IDENTIDADE CULTURAL . Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 1(1), 1–21. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/1