IDÉIAS PARA O INFERNO SEGUNDO LEÓN FERRARI

Authors

  • Emerson Dionisio Gomes de Oliveira Universidade de Brasília – UnB

Keywords:

History of Art, Religion, Contemporary Art

Abstract

The Argentinean visual artist León Ferrari has been considered an important critic with regard to the positioning of the Catholic Church in Latin America over the last three decades. Our paper sought to understand how texts and works of this prolix artist represent Inferno (Hell), as another important motive of his sarcastic discourse, which aims at highlighting the paradoxes between a society represented as laic and its religious universe. Ferrari utilizes elements, which are dear to contemporary art, like the appropriation of the history of art and the contra-irony, in the same way as he uses the elements of a tardy modernism, like the uncommon juxtapositions and the random procedures, which are both markedly surrealist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emerson Dionisio Gomes de Oliveira, Universidade de Brasília – UnB

Mestre em História da Arte e da Cultura pela Unicamp. Doutor em História pela Universidade de Brasília (UnB).

References

AMARAL, Aracy. León Ferrari: os anos paulistas (1976-1984). In: AMARAL, Aracy. Textos do Trópico de Capricórnio. São Paulo: Ed. 34, 2006.

ARTHOS, John. Dante, Michelangelo, and Milton. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1963.

BESANÇON, Besançon, A. A arte e o cristianismo. In: FABRIS, Annateresa; KERN, Maria Lúcia Bastos. (Orgs.). Imagem e Conhecimento. São Paulo: Edusp, 2006.

CRENZEL, Emilio. El Nunca Más en fascículos: el infierno resignificado. Revista Estudios Interdisciplinarios de America Latina y Caribe, V. 7, n. 2, jul. – dez. de 2006. Disponível em: <<http://www1.tau.ac.il/eial/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=137>>. Acesso em: 17 de abr. de 2007.

DELUMEAU, Jean. História di medo no Ocidente: 1300 – 1800, uma cidade sitiada. Tradução de Maria Lucia Machado e Heloisa Jahn. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

DI STEFANO, Roberto.; ZANATTA, Loris. Historia de la Iglesia Argentina. Buenos Aires: Grijalbo Mondadori, 2000.

FERRARI, Leon. Contra o Inferno. A Trama do Gosto: um outro olhar sobre o cotidiano. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1987.

FERRARI, Leon. La bondosa crueldad. Buenos Aires: Argonauta, 2000.

FERRARI, Leon. Prosa Política. Buenos Aires: Siglo XII Editores Argentina, 2005.

GIUNTA, Andrea. (Org.). León Ferrari: retrospectiva. Obras 1954-2006. São Paulo: Cosac Naify / Imprensa Oficial, 2006.

KINGTON, T. ‘Por que não falamos no inferno?’, pergunta o papa. O Estado de São Paulo, 01 de abr. de 2007.

LINK, Luther. O Diabo: máscara sem rosto. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

MINOIS, Georges. Histoire de l’enfer. 2 ed. Paris: Presse Universitaires de France, 1999.

NAVES, Rodrigo. O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Exo Experimental Org.; Editora 34, 2005.

RIBEIRO, José Augusto. A arte política de León Ferrari. Revista Trópico, out. de 2006. Disponível em: <<http://p.php.uol.com.br/tropico/html/textos/2631,1.shl>>. Acesso em: 12 de dez. de 2006.

SARLO, Beatriz. Tiempo passado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2005.

SARLO, Beatriz. Guerras de religión. Revista Debates, 14 de dez. de 2004.

Published

2009-03-31

How to Cite

Gomes de Oliveira, E. D. . (2009). IDÉIAS PARA O INFERNO SEGUNDO LEÓN FERRARI. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 6(1), 1–18. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/101