IDÉIAS PARA O INFERNO SEGUNDO LEÓN FERRARI
Keywords:
History of Art, Religion, Contemporary ArtAbstract
The Argentinean visual artist León Ferrari has been considered an important critic with regard to the positioning of the Catholic Church in Latin America over the last three decades. Our paper sought to understand how texts and works of this prolix artist represent Inferno (Hell), as another important motive of his sarcastic discourse, which aims at highlighting the paradoxes between a society represented as laic and its religious universe. Ferrari utilizes elements, which are dear to contemporary art, like the appropriation of the history of art and the contra-irony, in the same way as he uses the elements of a tardy modernism, like the uncommon juxtapositions and the random procedures, which are both markedly surrealist.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. León Ferrari: os anos paulistas (1976-1984). In: AMARAL, Aracy. Textos do Trópico de Capricórnio. São Paulo: Ed. 34, 2006.
ARTHOS, John. Dante, Michelangelo, and Milton. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1963.
BESANÇON, Besançon, A. A arte e o cristianismo. In: FABRIS, Annateresa; KERN, Maria Lúcia Bastos. (Orgs.). Imagem e Conhecimento. São Paulo: Edusp, 2006.
CRENZEL, Emilio. El Nunca Más en fascículos: el infierno resignificado. Revista Estudios Interdisciplinarios de America Latina y Caribe, V. 7, n. 2, jul. – dez. de 2006. Disponível em: <<http://www1.tau.ac.il/eial/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=137>>. Acesso em: 17 de abr. de 2007.
DELUMEAU, Jean. História di medo no Ocidente: 1300 – 1800, uma cidade sitiada. Tradução de Maria Lucia Machado e Heloisa Jahn. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.
DI STEFANO, Roberto.; ZANATTA, Loris. Historia de la Iglesia Argentina. Buenos Aires: Grijalbo Mondadori, 2000.
FERRARI, Leon. Contra o Inferno. A Trama do Gosto: um outro olhar sobre o cotidiano. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1987.
FERRARI, Leon. La bondosa crueldad. Buenos Aires: Argonauta, 2000.
FERRARI, Leon. Prosa Política. Buenos Aires: Siglo XII Editores Argentina, 2005.
GIUNTA, Andrea. (Org.). León Ferrari: retrospectiva. Obras 1954-2006. São Paulo: Cosac Naify / Imprensa Oficial, 2006.
KINGTON, T. ‘Por que não falamos no inferno?’, pergunta o papa. O Estado de São Paulo, 01 de abr. de 2007.
LINK, Luther. O Diabo: máscara sem rosto. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.
MINOIS, Georges. Histoire de l’enfer. 2 ed. Paris: Presse Universitaires de France, 1999.
NAVES, Rodrigo. O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Exo Experimental Org.; Editora 34, 2005.
RIBEIRO, José Augusto. A arte política de León Ferrari. Revista Trópico, out. de 2006. Disponível em: <<http://p.php.uol.com.br/tropico/html/textos/2631,1.shl>>. Acesso em: 12 de dez. de 2006.
SARLO, Beatriz. Tiempo passado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2005.
SARLO, Beatriz. Guerras de religión. Revista Debates, 14 de dez. de 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.