Multimodal digital genres at BNCC

oscillations between a neoliberal approach and a critical view

Authors

  • Peterson José de Oliveira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1025

Keywords:

BNCC, Digital genres, Neoliberalism

Abstract

In this paper, we question the critical scope of the approach of multimodal digital genres at BNCC, in the Portuguese language area, based on the criticism of technological solutions, Morozov (2018) and Bridle (2019) and neo-liberalism in education in Laval (2019). Our hypothesis is that BNCC brings an instrumental, pragmatic and neoliberal view of teaching and learning, which is supposed to be innovative, but which ends up reaffirming conservatism and submission to a little emancipatory school model.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versaofinal_site.pdf . Acesso em: 24 de out. de 2020.

BRIDLE, James. A nova idade das trevas: a tecnologia e o fim do futuro. Tradução de Érico Assis. São Paulo: Todavia, 2019.

CARR, Nicholas. A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Tradução de Mônica Gagliotti Fortunato Friaça. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading imagem: The grammar of visual design. 2. ed. London and New York: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.

MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Tradução de Claudio Marcondes. São Paulo: Ubu, 2018.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SCHWARTZ, Roberto. Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades, 1977.

Published

2021-12-16

How to Cite

de Oliveira, P. J. . (2021). Multimodal digital genres at BNCC: oscillations between a neoliberal approach and a critical view. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 18(2), 702–724. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1025