From Imhotep to Ahmanet

dreadful mummies, cinema and history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v19i1.1026

Keywords:

Cinema, history teaching, ancient Egypt

Abstract

This article analyzes the film “The Mummy” of 2017, establishing in some moments a comparison with the homonymous work of 1932, and identifies contributions to the Teaching of History. We begin with an analysis of the Cinematographic and Egyptological reception and criticism of the Kurtzman’s film in order to, next, make a reflection of the problem of consumption of films of this genre. In the second part, based on the exhibition of both films to students of the University's Degree in History [omitted identification], in the discipline of History of the Eastern Peoples, and from the experience of discussions made in the respective classes, comparing certain elements that emerged there with theoretical and methodological foundations of the relationship between Cinema and History Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BARROS, José d’Assunção. Cinema e História: entre expressões e representações. Rio de Janeiro: IHGB, 2006.

BRADSHAW, Peter. The mummy review – Tom Cruise returns in a poorly bandageded corpse reiwed. The Guardian, 7 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y5ao2u8y, acesso em 25 ago. 2020.

CINEPOP. Entrevista Alex Kurtzman – A Múmia. Disponível em: https://tinyurl.com/y4y98mq2, acesso em 24 ago. 2020.

COLLIDER. The Mummy Q&A with Tom Cruise, Alex Kurtzman and Cast. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TqBEzDLCmXQ , acesso em 24 ago. 2020.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FIELD, Sid. Manual do Roteiro. São Paulo: Objetiva, 2001.

FUNARI, Pedro Paulo. As religiões que o mundo esqueceu: como egípcios, gregos, celtas, astecas, e outros povos cultuavam seus deuses. São Paulo: Contexto, 2009.

GET INTO THE FILM. Director Alex Kurtzman on Dark Universe! Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=T1AVhkWVUV8 , acesso em 24 ago. 2020.

HABERMAS, Jurgen. Further refletions on the public sphere. In: CALHOUN, Craig. Habermas and the public sphere. Cambridge: MIT, 1991.

LAWSON, John Howard. Theory and Technique of Playwriting and Screenwriting. [s./l.]: The Estate of John Howard Lawson, 2014.

LIA, Cristine Fortes; BALÉM, Wellington Rafael. Imhotep renasce na sala de aula: a utilização do filme A Múmia (1932) no ensino de História do Egito. Ágora. Santa Cruz do Sul. UNISC. vol.17, n. 02, jul/dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.17058/agora.v18i2.8305

LIA, Cristine Fortes. História das Religiões e Religiosidades: contribuições e novas abordagens. Aedos. vol.11, n. 4, setembro de 2012.

MACIEL, Luiz Carlos. O poder do clímax. Rio de Janeiro: Record, 2003.

MASCARELLO, Fernando. Cinema Hollywoodiano Contemporâneo. In: MASCARELLO, F. (org.). História do Cinema Mundial. São paulo: Papirus, 2006.

MEGÍA, Carlos. O curioso caso da companheira do herói que nunca envelhece. El País, 17 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y39sjpuu, acesso em 25 ago. 2020.

MORETTIN, Eduardo. O cinema com fonte histórica na obra de Marc Ferro. In.: CAPELATO, Maria Helena (org.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. 2 ed. São Paulo: Alameda, 2011.

NÓVOA, Jorge. Apologia da relação Cinema-História. In.: NÓVOA, Jorge; BARROS, José D´Assunção. Cinema-História: teoria e representações sociais do cinema. São Paulo: Apicuri, 2008.

PRICE, Campbell. A Review of “The Mummy”: sex, death and inaccuracy. Egypt at the Manchester Museum, 10 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yxh6uxj8, acesso em 25 ago. 2020

REGNIER, Isabelle. “La Momie”: Tom Cruise en pillard cynique. Le Monde, 14 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yxcl36lh, acesso em 25 ago. 2020.

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. in: MAUAD, A. M.; ALMEIDA, J. R.; SANTHIAGO, R. (orgs.). História Pública no Brasil: Sentidos e Itinerários. São Paulo: Letra & Voz, 2016.

SANTOS, Raphael. A Múmia (2017), Universo Sombrio, Crítica. Raphael PH Santos, 08 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yxcun9eo, acesso em 25 ago. 2020.

SCOTT, A. O. “The Mummy”, with Tom Cruise, deserves a quik burial. The New York Times, 07 jun. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y5mx8stk, acesso em 25 ago. 2020.

SCREENSLAM. The Mummy: Director Alex Kurtzman Behind the Scenes Movie Interview. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=H2cfs3Rn3NQ, acesso em 24 ago. 2020.

WOODCOCK, Taylor B.; GREINER, Thomas H. An egyptological review of “The Mummy”. Nile Scribes, jul. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y6q62xmz, acesso em 25 ago. 2020.

Published

2022-05-23

How to Cite

BALÉM, W. R., & LIA Fortes, C. (2022). From Imhotep to Ahmanet: dreadful mummies, cinema and history teaching. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 19(1), 144–162. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v19i1.1026