"MOBILE / STABILE"

THE ‘GRUPO UM’ AT THE SÃO PAULO - MONTEREAUX JAZZ FESTIVAL (1978)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1067

Keywords:

Grupo Um, jazz festival, instrumental music, Brazilian jazz, civil-military dictatorship (1964 -1985)

Abstract

This article aims to study the participation of the instrumental jazz fusion band, Grupo Um, in the first International Jazz Festival São Paulo – Montreaux, in 1978. Initially they would not perform, even though they sent material to the organizers. In a second moment, they were invited by Márcio Montarroyos and included in the last moment in the line-up. During the last performance of the band, on the last day, they suffered a sonic boycott by the sound technicians themselves. This path demostrates some of the links and mediations between independent music and institutional initiatives, wich were connected in an unprecedent way in the late 1970s and early 1980, as we will see in the development of this text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DIAS, Guilherme Marques. Airto Moreira: do samba jazz à música dos anos 70 (1964-1975). 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

DIAS, Márcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2000,

FENERICK, José Adriano. Façanha às próprias custas: a produção musical da vanguarda paulista (1979-2000). São Paulo: Annablume, 2007.

GILLER, Marilia. O Jazz no Paraná entre 1920 a 1940: um estudo da obra O sabiá, fox trot shimmy de José da Cruz. Dissertação (Mestrado em Música) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013

GRIFFITHS, Paul. A música moderna: uma história concisa e ilustrada de Debussy a Boulez. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1987.

LABRES FILHO, Jair Paulo. Que jazz é esse? As jazz-bands no Rio de Janeiro da década de 1920. 2014. 151 f. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.

MAMEDES, Clayton Rosa. Música eletroacústica no Estado de São Paulo: segunda geração (anos 1981-2009). 2010. 218 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

MULLER, Daniel Gustavo Mingotti. Música instrumental e indústria fonográfica no Brasil: A experiência do selo Som da Gente. 2005. 201 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

RIBEIRO JUNIOR, Antonio Carlos Araújo. Polifonia de vozes e produção de sentidos na imprensa: um estudo sobre os discursos da crítica musical brasileira acerca da influência do jazz na MPB 1962-1970. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Cultura e Sociedade. Universidade Federal do Maranhão, Maranhão, 2018.

RUIZ, Renan Branco. Atitude muda: o Grupo Um, a produção musical independente e o Lira Paulistana (1976 – 1984) : Speechless attitude: Grupo Um, the musical independent production and the Lira Paulistana (1976 – 1984). Revista Caminhos da História, v. 25, n. 2, p. 136-162, 1 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.38049/issn.2317-0875v25n2p.136-162

_________. Marcha sobre a cidade: Diálogos entre jazz e rock no Brasil setentista. In: José Adriano Fenerick (Org.). Nas Trilhas do Rock: contracultura e vanguarda. Curitiba: Ed. Appris. 2021

_________. “Procura-se Mecenas”: Música independente e indústria fonográfica na trajetória artística do Grupo Um (1976-1984). 215 f. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Franca, 2017.

SANTOS, Daniela Vieira. As representações de nação nas canções de Chico Buarque e Caetano Veloso: do nacional-popular à mundialização. 2014. 385 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas,Campinas, 2014, p. 10-17.

SARAIVA, Joana Martins. A invenção do sambajazz: discursos sobre a cena musical de Copacabana no final dos anos de 1950 e início dos anos de 1960. 2007. 109p. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2007.

VEDANA, Hardy. Jazz em Porto Alegre. Porto Alegre: L&PM, 1987.

FONTES

KUBRUSLY, Maurício. Música Instrumental. O Estado de São Paulo, São Paulo, 19 dez. 1976. Suplemento Cultural, p. 5.

LIONEL Hampton: o mestre do Vibrafone. São Paulo: Ed. Abril Cultural, 1980. (Série Gigantes do Jazz).

NAZÁRIO, Lelo. Cotia/SP, Brasil, 3 jun. 2016. Entrevista concedida ao autor deste artigo.

NAZÁRIO, Zé Eduardo. 1980. Entrevista concedida a Aramis Millarch. (Acervo sonoro Aramis Millarch). Disponível em: <http://www.millarch.org/audio/z%C3%A9-eduardo-naz%C3%A1rio>. Acesso em: 20 dez. 2018.

NAZÁRIO, Zé Eduardo. Questionário respondido via internet, jun/jul. 2016. Entrevista concedida ao autor deste artigo.

OS MÚSICOS na jaula da organização. Leia Livros, São Paulo, 15 out. 1978.

SALDO baixo, apesar dos muitos milhões. Movimento, São Paulo, 09 out. 1978. Cartas abertas.

SOUTO JÚNIOR, Wilson; PARDAL, Chico. São Paulo, Brasil, 4 jun. 2016. Entrevista concedida ao autor deste artigo.

Published

2021-06-28

How to Cite

Branco Ruiz, R. . (2021). "MOBILE / STABILE": THE ‘GRUPO UM’ AT THE SÃO PAULO - MONTEREAUX JAZZ FESTIVAL (1978). Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 18(1), 385–406. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1067