“I DISCOVERED THAT MY WEAPON IS WHAT MEMORY HOLDS FROM PANAIR'S TIMES”

Authors

  • Carlos Manoel Passos Vaz Junior Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” - UNESP
  • Thiago de Oliveira Vieira Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i2.1068

Keywords:

History, memory, poetry, song, dictatorship

Abstract

This work seeks to analyze the possible relationships between history and memory in the song Conversando no bar, from 1975, by Milton Nascimento and Fernando Brant. We seek to observe the brotherhood between lyrics and music - its rhetorical, melodic and narrative elements - in the production of poetic images that help in the construction of the memory of dictatorial times. For this, we first have a debate about memory and history over time. Subsequently, we pointed out how this song is a form of language capable of telling the story, observing and relating the memorial fragments produced in this interaction. We make this journey to show, mainly, as the verse that evokes the “asas da Panair”, an aviation company closed in the midst of the dictatorship, composes a “tematização” (see TATIT, 2003) of memory, which rehabilitates the memory of a moment of possible forgetfulness and, also, able to retell those memories that build this story.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU JÚNIOR, Teophilo Eugenio de. Nas asas da Panair. Rio de Janeiro: Theophilo E. de Abreu Jr. 2000.

ALTBERG, Marco; MELLO, Maíza F. de. Panair do Brasil – Uma história de glamour e conspiração. 71 min. (Documentário).

BARBOSA, Nair Palhano. Nas asas da História: lembranças da Panair do Brasil. Rio de Janeiro: Agir, 1996.

BARROS, Laan M. Identidades, territorialidades e alteridades latino-americanas nas canções de Milton Nascimento. In: Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación. São Paulo: vol. 13, n°24, pp. 208-219. 2016.

BERSON, Henri. O pensamento e o movente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BONA, Aldo N. História verdade ética. Guarapuava-PR: Ed. Unicentro, 2012.

BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. Rio de Janeiro: Edições Globo. 2012.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de janeiro: Forense, 2011.

DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. São Paulo: Ed. 34, 2008.

DOSSE, Franços. A História. São Paulo: Ed. da Unesp, 2012.

FENERICK, José A.; MARQUIONI, Carlos E. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts: uma colagem de sons e imagens. In: Fênix: Revista de História e Estudos Culturais. Uberlândia: vol. 5, n°1, pp. 1-21. 2008.

FERREIRA, Jorge. O imaginário trabalhista: getulismo, PTB e cultura política popular 1945-1964. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira. 2005.

GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Uma filosofia do cogito ferido: Paul Ricoeur. In Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

GUERALDO, Vinícius J. F. A desumanização social: a nostalgia crítica de Milton Nascimento. In: Música Popular em Revista, v. 2, 2018;

NAPOLITANO, Marcos. A MPB sob suspeita: a censura musical vista pela ótica dos serviços de vigilância política (1968-1981). In: Revista Brasileira de História: São Paulo, v. 24, n°47 p.103-126. 2004.

NASCIMENTO, Milton. Minas. Emi-Odeon. 1975.

NAVES, Santuza C. Canção popular no Brasil: a canção crítica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

OLIVEIRA, Marcelo P. TV EXCELSIOR: O ELO PERDIDO – a evolução do modo de produção televisivo, do período romântico para a era industrial, pela visão de seus dirigentes. (Dissertação de Mestrado). Campinas: 2002.

ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

PLATÃO. Fedro. Belém: Ed da UFPA, 2011.

PAZ, Octávio. O Arco e a lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. “HAUNTING MEMORIES? HISTORY IN EUROPE AFTER AUTHORITARIANISM”., 2003, [...]. [S. l.: s. n.], 2003. Disponível em:https://www.uc.pt/fluc/uidief/textos_ricoeur/memoria_historia. Acesso em: 27 nov. 2019.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Campinas-SP: Ed. Unicamp, 2007.

SALADINO, Alejandra. O fechamento da Panair e a ascensão da Varig. In: Revista Cantareira. Niterói: n°8, online. 2005.

SASAKI, Daniel Leb. Pouso forçado: a história por detrás da destruição da Panair do Brasil pelo Regime Militar. Rio de Janeiro: Editora Record. 2005.

SANTOS, José. Intuição e método intuitivo em Bergson. 2018. Edição Kindle.

VIEIRA, Beatriz. De memória e poesia-anotações para um estudo historiográfico. XXVI SIMPÓSIO NACIONAL DA ANPUH, 2011, São Paulo. .[...]. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/site/anaiscomplementares. Acesso em: 23 out. 2019.

SOUZA, Alberto Carlos et al. MINAS & GERAES: UM LUGAR DE MEMÓRIA NA BIOGRAFIA MUSICAL DE MILTON NASCIMENTO. In: Revista Expressão, v. 1, n. 41, 2010;

SOUZA, Alberto C. Milton, Minas & Geraes: Uma cultura de resistência. In: OPSIS, v. 10, n.1, p. 74-90, 2010;

TATIT, Luiz. Elementos para a análise da canção popular. In: Cadernos de Semiótica. vol. 1, n.2. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2003, p. 07-24.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 2012.

Published

2021-06-28

How to Cite

Passos Vaz Junior, C. M. ., & de Oliveira Vieira, T. . (2021). “I DISCOVERED THAT MY WEAPON IS WHAT MEMORY HOLDS FROM PANAIR’S TIMES”. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(2), 407–428. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i2.1068