Memories at the plier's tip

links between memory and identity in “the largest bridge in the world”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1170

Keywords:

Memory, Identity, Historicity, Authority

Abstract

This study deals with the interpretations of memory and identity in the short story “The Largest Bridge in the World”, by Domingos Pellegrini. The objective is to combine the representations of the memories exposed by the protagonist of the story with the historical context surrounding the last days of construction, in 1974, to address the working conditions and the implications of authority present at that time. As well as analyze the importance of the workers' identity and the exhaustive routine experienced by them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade: Estudos de Teoria e História Literária. 11 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2010.

CHIAPINI, Ligia. Literatura e História. Notas sobre as relações entre os estudos literários e os estudos historiográficos. Literatura e sociedade. São Paulo, 2000, v. 5, p.18-28. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i5p18-28

COMPAGNON, Antoine. O Leitor. O demônio da teoria: literatura e senso comum. 1 ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999, p. 139-164.

COSTA, Gabriel Soares; AZEVEDO, Marlice Nazareth Soares de. Niterói anos 1970: a expectativa da Ponte Rio-Niterói como fator de desenvolvimento. In: XV Seminário de História da Cidade e do Urbanismo: A Cidade, o Urbano, o Humano, 2018, Rio de Janeiro. XV Seminário de História da Cidade e do Urbanismo, 2018.

HALL, Stuart. The work of representation. Representation: Cultural representation and cultural signifying practices. 1 ed. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University, 1997.

JENKINS, Keith. A história repensada. 1 ed. São Paulo: Contexto, 2001.

OTÁVIO, Chico; GÓES, Bruno. Infográfico Ponte Rio-Niterói. O Globo. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: <http://infograficos.oglobo.globo.com/pais/ponte-rio-niteroi.htm.> Acesso em: 27 nov. 2019.

PELLEGRINI, Domingos. A maior ponte do mundo. In: MORICONI, Italo (Org.). Os cem melhores contos brasileiros do século. 2 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. p. 364-373.

PIGLIA, Ricardo. O último leitor. 2 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

REIS, Carlos. Literatura como instituição. O conhecimento da literatura: introdução aos estudos literários. 2 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013, p. 19-102.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa, a tríplice mimese. Tempo e narrativa. Tomo I. 1 ed. Campinas, SP: Papirus, 1994, p. 85-136.

SARAIVA, Juracy Assmann. O estatuto do narrador. O circuito de memórias. 2 ed. São Paulo: Edusp, Nankin, 2009, p. 25-40.

_________, Juracy Assmann. Por que e como ler textos literários. In: SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. 1 ed. Porto Alegre Artmed: 2006. p. 27-44.

Published

2021-12-17

How to Cite

Wazlawick Müller, J. . (2021). Memories at the plier’s tip: links between memory and identity in “the largest bridge in the world”. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 18(2), 509–525. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1170