Imaginary and capitalistic culture in Walter Benjamin’s passage project

an analysis about the phantasmagoria concept

Authors

  • Warley Souza Dias Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES
  • Ildenilson Meireles Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1182

Keywords:

Imaginary, fetishism, phantasmagoria, Walter Benjamin

Abstract

This article discusses the relationship between the imaginary and capitalistic culture within the sphere of Walter Benjamin’s Passages project, focusing on the analysis of his phantasmagoria concept. At first, we reflect about the Marx conception of commodity fetishism and ideology, which aspects had influenced this Benjamin’s oeuvre. Thereafter, we critically analyze the Benjamin concept of phantasmagoria, which assumed a key position in the last stage of Passages’ work. Therefore, we use some researchers of Benjamin’s philosophy who approach the subject in question. The research offers a comprehension about the Benjamin’s phantasmagory category in a more specific sense, as an aesthetic phenomenon related to the particularities of the ascending cultural industry in the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS ICONOGRÁFICAS

IMAGENS

Fig. 1. MOREAU. [Sem título]. [18--]. 1 gravura. Fonte: CHARTON, Édouard (Org.) Le Magasin pittoresque. Paris: 1849. Ano 17. p. 53. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k31432j. Acesso em: 20 jan. 2020.

Fig. 2. ANÔNIMO. [A morte alada]. [18--]. 1 placa animada com partes móveis pintadas, pintura transparente (mecanismo: alavanca, tipo de movimento: vertical). Dimensões: 346 mm X 107 mm. Local de fabricação: Paris. Disponível em: http://www.laternamagica.fr/notice.php?id=2968. Acesso em: 13 jun. 2019.

BIBLIOGRAFIA

ADORNO, Theodor; BENJAMIN, Walter. Correspondência 1928 – 1940: Adorno-Benjamin. São Paulo: Unesp, 2012. 488 p.

BARROS, José D’Assunção. História, imaginário e mentalidades: delineamentos possíveis. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 6, n. 11, p. 11-39, jan./jun. 2007. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/191. Acesso em: 04 jan. 2020.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006. 1167 p.

_______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. 257 p. (Obras escolhidas I)

BENJAMIN, Walter; SCHOLEM, Gershom. Correspondência. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1993. 376 p.

BERDET, Marc. Fantasmagories du capital: l’invention de la ville-marchandise. Paris: Éditions La Découverte, 2013. 272 p.

BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. In: CAPISTRANO, Tadeu. (Org.). Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. p. 173-222.

_________. Dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das Passagens. 1ª ed. Belo Horizonte: Editora UFMG; Chapecó/SC: Editora Universitária Argos, 2002. 566 p.

CASTLE, Terry. Phantasmagoria: Spectral Technology and the Metaphorics of Modern Reverie. Critical Inquiry, v.. 15, nº. 1, p. 27-61, 1988. Disponível em: www.jstor.org/stable/1343603. Acesso em: 20 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1086/448473

COHEN, Margaret. Walter Benjamin’s Phantasmagoria. New German Critique, n. 48, p. 87–107, 1989. Disponível em: www.jstor.org/stable/488234. Acesso em 07 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.2307/488234

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997. 238 p.

DIAS, Warley Souza; ILDENILSON, Meireles. O sex-appeal do inorgânico: reflexões sobre moda e fetichismo sexual em Walter Benjamin. Poiesis: Revista de Filosofia, v. 12, n. 2, p. 142-157, 2015.

JAPPE, Anselm. As aventuras da mercadoria. Lisboa: Antígona, 2006. 286 p.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 472 p.

LITTRÉ, Émile. Dictionnaire de la langue française. Paris: L. Hachette, 1874. 2080 p., t. 2. Fonte: gallica.bnf.fr / BnF. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5406698m. Acesso em: 29 abr. 2019.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007. 614 p.

MARX, Karl. O Capital – livro 1, crítica da economia política: o processo de produção do capital.São Paulo: Boitempo, 2015. 1337 p. Versão eletrônica (eBook)

MILNER, Max. La Fantasmagorie. Paris: Presses Universitaires de France, 1982. 292 p. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.milne.1982.01

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 132 p.

ROBERTSON, Etienne-Gaspard. Memoires recreatifs, scientifiques et anecdotiques du physicien-aeronaute. Paris: L'Auteur: Librairie de Wurtz, 1831. 448 p., t. 1. Disponível em: https://archive.org/details/mmoiresrcratifss01robe. Acesso em: 14 jan. 2019.

TIEDEMANN, Rolf. Introdução à edição alemã (1982). In: BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006. p. 13-33.

Published

2021-12-17

How to Cite

Souza Dias , W. ., & Meireles, I. . (2021). Imaginary and capitalistic culture in Walter Benjamin’s passage project: an analysis about the phantasmagoria concept. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 18(2), 773–789. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i2.1182