BAUDELAIRE AND AESTHETIC MODERNITY

THE STRUGGLE AGAINST THE ROMANTIC TRADITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/0000024

Keywords:

História, Estética, Modernidade

Abstract

In this article, we will discuss modernity from the perspective of the poet of Les Fleurs du Mal, especially for the aesthetic dimension present in his poems of the second half of the nineteenth century. Modernity in Baudelaire is one that tells of the discontinuity of time, which speaks of the rupture of tradition, brings a feeling of novelty, a vertigo of what passes. To erect his aesthetic project it was necessary for Baudelaire to face Romanticism, denying this project. Unlike the romantics, Baudelaire uses his fantasy as a force derived from intelligence. The poet is a man bent over himself, but does not place himself in his poetry - these relate to the poet as he appears as a victim of modernity. Baudelaire was able to understand that the modern experience was different and that if art failed to account for the new life, it would be forever lost.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudelaire, Charles. O spleen de Paris: pequenos poemas em prosa. Tradução de Leda Tenório da Mata. Rio de Janeiro: Imago, 1995.

Baudelaire, Charles. Escritos Íntimos. Lisboa: Estampa, 1994.

Baudelaire, Charles. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

Baudelaire, Charles. As Flores do Mal. 5ª ed. Tradução e notas de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

Baudelaire, Charles. Ao Leitor. In: As Flores do Mal. 5ª ed. Tradução e notas de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

Benjamin, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. 1ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

Berman, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

Bolle, Willi. Fisiognomia da Metrópole Moderna: representação da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

Carpeaux, Otto Maria. História da Literatura Ocidental. Vol. V. Rio de Janeiro: Edições O Cruzeiro, 1959.

Compagnon, Antonie. Os cinco paradoxos da modernidade. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1996.

D´ONOFRIO, Salvatore. Literatura Ocidental: autores e obras fundamentais. 2ª. ed. São Paulo: Ática, 2000.

Friedrich, Hugo. Estrutura da Lírica Moderna. São Paulo: Livraria duas Cidades, 1991.

Gagnebin, Jeanne Maríe. Walter Benjamin: os cacos da história. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

Hauser, Arnold. História Social de la Literatura y arte. Vol. III. Madrid: Ediciones Guadarrama, 1969.

Kothe, Flávio René. (Org.). Walter Benjamin. Sociologia. São Paulo: Ática, 1991.

Lages, Susana Kampff. Walter Benjamin: tradução e Melancolia. São Paulo, 2002.

Lima, Luiz Costa. Paris ante o olhar baudelairiano. In: Lima, Luiz Costa. Mímesis e modernidade: formas das sombras. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1980.

Ortiz, Renato. Walter Benjamin e Paris – individualidade e trabalho intelectual. In: Tempo Social; São Paulo: USP, 12(1), maio de 2000.

Paz, Francisco Moraes. (Org.) Utopia e modernidade. Curitiba: Ed. da UFPR, 1994.

Rouanet, Sérgio Paulo. Introdução a Walter Benjamin. In: Chauí, Marilena de Souza. (Org.). Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

Published

2020-08-19

How to Cite

Menezes, . M. A. de . (2020). BAUDELAIRE AND AESTHETIC MODERNITY: THE STRUGGLE AGAINST THE ROMANTIC TRADITION. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 16(2), 43–60. https://doi.org/10.35355/0000024