IMAGENS URBANAS DA CENA ESCRITA
MACHADO DE ASSIS E LIMA BARRETO: UM RIO DE JANEIRO ESCRITO A QUATRO MÃOS
Keywords:
Machado de Assis, Lima Barreto, Representation, City, ChroniclesAbstract
The research ponders the relations between literature and urban experience, under this perspective becomes the survey of the representations of the city of Rio de Janeiro. The work has as central object the analysis of the chronicles produced by Machado de Assis and Lima Barreto. The study of these chronicles, considers beyond the literary approach, the historical configuration and the great journalistic appeal of this genre, that short time ago, was ignored by the literary canon. By means of the discovery of the forest of symbols that is fabric into the heart of modernity, the machadiana and barretiana city emerges.
Downloads
References
BARBOSA, Francisco de Assis. A vida de Lima Barreto. 7. ed. Rio de Janeiro: José Olympio: INL-MEC, 1988.
BARRETO, Lima. Vida Urbana. São Paulo: 1961.
BOSI, Alfredo; et al. (Org.). Machado de Assis. São Paulo: Ática, 1982.
BOSI, Alfredo. O Pré-Modernismo. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1979.
CÂMARA JR, Matoso. Ensaios Machadianos. Rio de Janeiro: Acadêmica, 1962.
COUTINHO, Afrânio. (Org.). Obra Completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1985.
PESAVENTO, Sandra J.; LEENHARDT, Jacques. (Org.). Discurso histórico e narrativa literária. Campinas: UNICAMP, 1998.
PESAVENTO, Sandra. O imaginário da cidade: visões literárias do urbano – Paris, Rio de Janeiro, Porto Alegre. Porto Alegre: Edufrgs, 1999.
PÓLVORA, Hélio. Graciliano, Machado, Drummond e outros. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2004.
RAMA, Angel. A Cidade das Letras. São Paulo: Brasiliense, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.