EDUCAÇÃO E DOMINAÇÃO SOCIAL
O ENSINO DE HISTÓRIA NO REGIME MILITAR BRASILEIRO
Keywords:
History of the Education, Pedagogical practical, Military authoritarianismAbstract
This study carried through an analysis of the influences and impositions of the Brazilian military regimen on the teaching of History. We started from Oral History as methodology for collection of the data; we interviewed three teacher of History who had acted in Santa Maria/RS (Brazil), between 1970 and 1980. The data had been analyzed from the theoretical perspective offered by Bourdieu and Passeron about power and symbolic violence. The results show that the State used the teaching History as mechanism for the imposition and social domination from the defense and dither of ideas related to the context politician and authoritarian power.
Downloads
References
AQUINO, Maria Aparecida de. Censura, Imprensa e Estado autoritário (1968- 1978): o exercício cotidiano da dominação e da resistência: o Estado de São Paulo e Movimento. Bauru: EDUSC, 1999.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Lisboa: DIFEL, 1989.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1992.
CUNHA, Luiz Antônio; GÓES, Moacyr de. O golpe na educação. 8 ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1994.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Educação no Brasil, anos 60: O pacto do silêncio. São Paulo: Loyola, 1985.
FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil – História oral de vida. Campinas: Papirus, 1997.
FONTANA, Josep. História: análise do passado e projeto social. Tradução de Luiz Roncari. Bauru: EDUSC, 1998.
LOPES, Moacir A. A doutrina de educação moral e cívica. Coletânea Organizada pelo Gen. Moacir Araújo Lopes, 1979.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2000.
STOPPINO, Mario. Poder. In: DICIONÁRIO de política. 4 ed. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.