CIRCULAÇÃO DE ARTÍFICES NO NORDESTE COLONIAL

INDÍCIOS DA AUTORIA DO FORRO DA IGREJA DO CONVENTO DE SANTO ANTÔNIO DA PARAÍBA

Authors

  • Carla Mary S. Oliveira Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Keywords:

Paraíba, Baroque Painting, Minor Friars Monastery

Abstract

Until today the authorship of trompe l’oeil painting in the church roof of Paraíba’s Saint Anthony Monastery remains unknown, as its correct dating. It was considered, by Germain Bazin, the apex of Brazilian Northeast Franciscan Architectural School. Throughout the second half of 20th century the painting was attributed to some craftsmen of 18th century Bahia Painting School, especially José Joaquim da Rocha or one of its apprentices, but this fact lacks of documentary evidence and style basis in comparison to the workmanships certainly produced by the Bahia master or his followers. This paper intendeds to demonstrate, based upon the Carlo Ginzburg’s indicia paradigm, that the author of this painting is another one: a Recife craftsman of 18th ends, Manoel de Jesus Pinto, former-apprentice of João de Deus e Sepúlveda, and whose performance in Paraíba could be justified by the circulation of individuals, services and merchandises between the attached Captainship of Paraíba and the Village of Recife by ends of 18th and 19th century beginnings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Mary S. Oliveira, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Historiadora, Doutora em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente realiza Estágio Pós-Doutoral junto ao Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Minas Gerais, sob supervisão da Profª Dra. Adalgisa Arantes Campos, com a pesquisa “O Barroco no Brasil: (des)conexões entre Minas Gerais e o litoral do Nordeste”. Professora Adjunta do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal da Paraíba. Coordenadora do Projeto de Cooperação Acadêmica “Patrimônios – Conexões Históricas” (PROCAD-NF Capes n. 2338/2008 – PPGH-UFPB/ PPGHis-UFMG). Líder do Grupo de Pesquisas Estado e Sociedade no Nordeste Colonial (NDIHR-UFPB/ Diretório CNPq) e pesquisadora do Grupo de Pesquisas Saberes Históricos: Ensino de História, Historiografia, História da Educação e Patrimônios (PPGH-UFPB/ Diretório CNPq). Sítio eletrônico: <http://cms-oliveira.sites.uol.com.br/>.

References

ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. São Paulo: Duas Cidades/CSST-SP, 1976.

BARBOSA, Cônego Florentino. O Convento de São Francisco: estudo histórico e crítico comprehendendo todos os períodos, desde a sua fundação até a actualidade. Revista do Instituto Histórico e Geographico Parahybano, João Pessoa, IHGP, n. 8, 1935.

BARBOSA, Cônego Florentino. Monumentos históricos e artísticos da Paraíba. João Pessoa: A União Editora, 1953.

BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. Tradução de Glória Lúcia Nunes. Rio de Janeiro: Record, 1983. vol. 1.

COLI, Jorge. Síndrome de Stendhal. Folha de S. Paulo, Caderno Mais! São Paulo, 15 ago. 2004.

D’ARAÚJO, Antonio Luiz. Arte no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Revan, 2000.

GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Tradução de António Narino. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; São Paulo: Difel, 1991 [1989].

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e História. Tradução de Federico Carotti. 2 ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

GINZBURG, Carlo. Indagações sobre Piero: o Batismo – o Ciclo de Arezzo – a Flagelação. Tradução de Luiz Carlos Cappellano. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

LEVY, Hannah. Modelos europeus na pintura colonial. Revista do Serviço de Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro, SPHAN, n. 8, 1944. p. 7-66. Disponível em: <http://www.iphan.gov.br>.

MANGIERI, Ronco. Parálisis, trauma y crisis en la experiencia estética: el Síndrome de Stendhal. Tonos Digital – Revista Electrónica de Estudios Filológicos, Murcia – Espanha, Facultad de Letras de la Universidad de Murcia, n. 15, jun. 2008. Disponível em: <http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/ article/download/204/164>. Acesso em: 10 jul. 2008.

MENEZES, José Luiz da Mota. O convento franciscano de Santo Antônio (João Pessoa – PB). Revista Universitas, Salvador, Universidade Federal da Bahia, n. 17, 1977.

PEREIRA, André Luiz Tavares. A construção do programa iconográfico das irmandades de clérigos seculares no Brasil e em Portugal no século XVIII: estudos de caso. Tese (Doutorado em História da Arte) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

OLIVEIRA, Myrian Andrade Ribeiro de. O Rococó religioso no Brasil e seus antecedentes europeus. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

OTT, Carlos. Pequena história das artes plásticas na Bahia entre 1550-1900. Salvador: Alva, 1989.

OTT, Carlos. José Joaquim da Rocha. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, SPHAN, n. 15, 1961.

QUEIROZ, Octacílio Nóbrega de. Um enigma barroco sobre o autor do painel da Igreja de S. Francisco. Correio da Paraíba, João Pessoa, 13 mai. 1973.

VALLADARES, Clarival do Prado. O ecumenismo na pintura religiosa brasileira dos setecentos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, SPHAN, n. 17, p. 193, 1969; D’ARAÚJO, Antônio Luiz. Arte no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Revan, 2000.

WILLEKE, Fr. Venâncio. (Org.). Livro dos guardiães do Convento de Santo Antônio da Paraíba (1589-1885). Stvdia, Lisboa, Centro de Estudos Históricos Ultramarinos, n. 19, p. 173-207, dez. 1966.

Published

2009-12-10

How to Cite

S. Oliveira, C. M. . (2009). CIRCULAÇÃO DE ARTÍFICES NO NORDESTE COLONIAL: INDÍCIOS DA AUTORIA DO FORRO DA IGREJA DO CONVENTO DE SANTO ANTÔNIO DA PARAÍBA. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 6(4), 1–20. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/218