MORAL, GUILT AND SEXUALITY IN THE CINEMATOGRAPHIC WORK OF LUCRECIA MARTEL

Authors

  • Cristina Ennes da Silva Silva Universidade Feevale
  • Tiago da Silva Silva Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.35355/0000056

Keywords:

Cinema., Moral, Culpa Católica, Mulher, América Latina

Abstract

This study analyzes the representation of the female in the film works O Pântano and A Menina Santa, by the Argentine filmmaker Lucrecia Martel. In this matter, we seek to reflect on the discourses about Latin women present in the aforementioned audiovisual narratives. Thus, it analyzes the presence of Catholic guilt in the identity construction of the feminine characters present in the works and its relationship with the colonial moral present in the Latin American space. In order to do this, we sought in the film narratives, elements in the identity of the characters that evidence this relationship between the moralizing discourse and the guilt propitiated by the deviation to the ideal moral conduct.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BACKZO, Bronislaw. A imaginação social. In: ROMANO, Ruggiero. Enciclopédia Eunaudi. Vol. 5. Lisboa: Imprensa Nacional, 1985, pp. 296-331.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre/RS: L&PM, 1987.

CHARTIER, Roger. A História Cultural entre Práticas e Representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, Roger. Diferenças entre os Sexos e Dominação Simbólica. São Paulo: Cadernos Pagu (4). 1995.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente (1300-1800). São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GARDIES, René. Compreender o Cinema e as Imagens. Lisboa: Edições Texto e Grafia, 2007.

GONÇALVES, Maurício R. Cinema e Identidade Nacional no Brasil. São Paulo: LCTE Editora, 2009.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a História. São Paulo: Paz e Terra, 1970.

JODELET, Denise. As Representações Sociais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 2001.

KELLNER, Douglas. A Cultura da Mídia. Bauru: Edusc, 2001.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Lisboa: Editorial Presença, 1980.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Terra à vista. Discurso do Confronto: Velho e Novo Mundo. São Paulo: Cortez Editora, 1990.

RIBEIRO, Darcy. O dilema da América Latina: estruturas de poder e forças insurgentes. Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 1978.

RODRIGUES, Donizete. Em nome de Deus: a religião na sociedade contemporânea. Porto: Edições Afrontamento, 2004.

SOUZA, Lynn Mario T. Menezes. Hibridismo e Tradução Cultural em Bhabha. In: ABDALA JR., Benjamim (Org.). Margens da Cultura: mestiçagem, hibridismo e outras misturas. São Paulo: Bom Tempo, 2004,

VAINFAS, Ronaldo. Trópicos do Pecado: Moral, Sexualidade e Inquisição no Brasil Colonial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

VAINFAS, Ronaldo. Dicionário do Brasil Colonial (1500- 1800). São Paulo: Editora Objetiva, 2000.

Published

2020-08-13

How to Cite

Silva, . C. E. da S., & Silva, T. da S. (2020). MORAL, GUILT AND SEXUALITY IN THE CINEMATOGRAPHIC WORK OF LUCRECIA MARTEL. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(1), 303–320. https://doi.org/10.35355/0000056