A MÚSICA POMERANA CAPIXABA

A FESTA E CASAMENTO E OUTRAS REFLEXÕES

Authors

  • Michelle Fonseca Nasr Centro Educacional São Camilo – ES Campus II - USC – ES

Keywords:

Domingos Martins ES, Ethnomusicology, Pommeranian Music

Abstract

In this paper we present the importance of an ethnomusicological view of Pomeranian music to the Pommerchor Band’s descendents that live in Domingos Martins’ district – Melgaço, Espírito Santo – Brazil. The music, here, is understood as a part of the famous weddings’ party ritual. It set musical and paramusical codes (beyond the music). In this way, the repetition of this band’s songs in Pomeranian traditional manifestations reinforces the identity among the descendent of this group; it standing out the felling relationships of this people reflecting on the musical chose as a reference.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michelle Fonseca Nasr, Centro Educacional São Camilo – ES Campus II - USC – ES

Mestra em Música pela UFMG (2008), graduada em Música licenciatura pela UFOP (2004), especialista em psicopedagoga educacional e clínica. Professora do Centro Educacional São Camilo – USC do Espírito Santo. Ocupa as disciplinas de Artes e Musicalização.

References

ADAM, Joselir; VALLE, José N. Linguagem e estrutura musical. Curitiba: ICL, 2000.

CARVALHO, Regina Hees. Santa Maria de Jetibá. Uma comunidade Teuto - Capixaba. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1978.

COSTA, João Ribas da. Canoeiros do Rio Santa Maria. 2 ed. Rio de janeiro: UFES, 1951.

JACOB, Jorge Kouster. A imigração e aspectos Culturais Pomerana no Espírito Santo. ES: Departamento Estadual de Cultura, 1992.

LEONARD, Hal. Dicionário musical de bolso. Rio de Janeiro: Gryphus, 1996.

NASR, Michelle Fonseca. Banda de metais Pommerchor: uma reflexão etnomusicológica sobre a música pomerana de Melgaço – Domingos Martins, ES. Dissertação. (Mestrado em Música). Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, 2008.

REIS, Sandra Loureiro de Freitas. A Linguagem oculta da arte impressionista; tradução intersemiótica e percepção criadora na literatura, música e pintura. Belo Horizonte: Mãos Unidas Edições Pedagógicas, 2001.

REIS, Sandra Loureiro de Freitas. Apostilas didáticas aplicadas à disciplina Análise Semiologia Musical. Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, 2004, 2005 e 2006.

RÖLKE, Helmar Reinhard. Descobrindo raízes: aspectos geográficos, históricos e culturais da pomerânia. Vitória: UFES, 1996.

TRESSMANN, Ismael. Apostilas didáticas para o curso de capacitação aos professores do ensino regular em cultura e língua Pomerana. Prefeitura Municipal de Domingos Martins – ES. 2004, 2005, 2006 e 2007.

Published

2009-12-10

How to Cite

Fonseca Nasr, M. . (2009). A MÚSICA POMERANA CAPIXABA: A FESTA E CASAMENTO E OUTRAS REFLEXÕES. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 6(4), 1–17. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/226