JOGOS TEATRAIS NA FORMAÇÃO DE PEDAGOGOS
Keywords:
Theater games, Teacher´s training, PedagogyAbstract
This article shows part of an applied Master´s survey result which tried to contribute so that the playful and artistic dimensions are assumed as part of the knowledge and the teacher´s training in the Pedagogy courses. The reflection involving the contribution of the Brechtian and the general theater games for the teacher´s training was made in order to accomplish this task. This subject is still being studied in Doctorate, in which interventions using the theater game and dance education for educators and teachers in public daycare centers are made. This investigation concluded that the teacher´s dedication and reflection regarding this game practice help him/her in his “playful teaching attitude” besides allowing his/her lessons to have more free, creative and unpredictable activities to involve those who are playing.
Downloads
References
BROUGÈRE, G. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
COURTNEY, R. Jogo, teatro & pensamento. São Paulo: Perspectiva, 1980.
ESTRELA, M. T. Processos de identificação de necessidades: uma reflexão. Revista de Educação, Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, vol.VIII, n. 1, p. 29-47,1999.
FORTUNA, T. R. Formando professores na universidade para brincar. In: SANTOS, Santa Marli P. (Org.) A ludicidade como ciência. Petrópolis: Vozes, 2001.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
HENRIOT, J. Sous couleur de jouer: la metaphore ludique. Paris: Ed. José Corti, 1989.
JAPIASSU, R. V. Metodologia de ensino de teatro. Campinas: Papirus, 2001.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Encontros e desencontros na formação dos profissionais de educação infantil. In: Machado, M.L. (Org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2005.
KOUDELA, I. D. Brecht na pós-modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2001.
KOUDELA, I. D. Texto e Jogo: uma didática brechtiana. São Paulo: Perspectiva, 1996..
LOMBARDI, Lúcia Maria dos Santos. Jogo, brincadeira e prática reflexiva na formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo – USP, 2005.
NEGRINE, A. Ludicidade como Ciência. In: SANTOS, Santa Marli P. (Org.) A ludicidade como ciência. Petrópolis: Vozes, 2001.
PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PUPO, M. L. de S. B. Além das dicotomias. Anais do Seminário Nacional de Arte e Educação – Educação emancipatória e processos de inclusão sócio-cultural. FUNDARTE, Montenegro, out/ 2001.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, Antonio. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
WERLANG, C. Jogos dramáticos e brincadeiras cantadas mediando a formação lúdica do educador dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, 2002.
ZEICHNER, K. Formação de professores: contato direto com a realidade da escola. Revista Presença pedagógica, v.6, n. 34, jul/ago. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.