GENTE EM CENA

FRAGMENTOS E MEMÓRIAS DA DANÇA EM GOIÁS

Authors

  • Valéria Maria Chaves de Figueiredo Universidade Federal de Goiás – UFG

Keywords:

Dance, Memory, Brazilian Popular Dance

Abstract

This study aimed to present the dance as an art of memory, memory contained in the bodies that dance. Rebuild popular dances of Goiás almost "forgotten", present only in memory of former residents of the region of Santa Cruz, city of the State of Goiás We had a focus on the perspective of oral history, emphasizing the use of oral sources as well as the registration of images. The inter-relationship with the community expressed itself as a key to learn the ways, the stories, the movements, the drama that marked the daily life and his art. These dances survived in memory of former residents and did not find any systematic record, but still live in the tradition of orality. Our intention was to look at the body as a text consisting of multiple and history and memory. It is the presence of a multiplicity of dialogues and dance as a field of knowledge polysemous. Our theoretical framework spoke with several authors, among them Alessandro Portelli, Olga Von Simson, Walter Benjamin, among others.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Maria Chaves de Figueiredo, Universidade Federal de Goiás – UFG

Doutora em Educação pela UNICAMP.

References

AMADO, Janaína. A culpa nossa de cada dia: ética e história oral. Projeto História, São Paulo, vol. 15, p. 145-155, 1997.

AMADO, Janaína. O grande mentiroso: tradição, veracidade e imaginação em história oral. Projeto História, São Paulo, p. 125-136, 1995.

ANDRADE, Mário de. Danças Dramáticas do Brasil (tomo I,II,III). Belo Horizonte: Itatiaia, 1982.

BENJAMIN, Walter. Magia, Técnica, Arte e Política: Ensaios sobre Literatura e História da Cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BOUCIER, Paul. História da Dança no Ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

CÂNDIDO, Antonio. Parceiros do Rio Bonito. São Paulo: Livraria duas cidades, 1975.

DUNCAN. Isadora. Minha Vida. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

FARGUELL, Roger W. Muller. Figuras da Dança. Lisboa: Fundação Calouste Gulberkian, 2001.

GARAUDY, Roger. Dançar a Vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

LABAN, Rudolf. O domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LACERDA, Regina. Folclore Brasileiro. Rio de Janeiro: Funarte, 1977.

OIDA, Yoshi. O Ator Invisível. São Paulo: Beca Produções Culturais, 2001.

PAIS, José Machado. Sonoridades Luso-Afro-Brasileiras. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2004.

PINTO, Ivan Vilela. Do velho se faz o ovo. 1999. Dissertação. (Mestrado em Artes), Instituto de Artes – IA, Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas, 1999.

PORTELLI, Alessandro. Forma e significado na História Oral. A pesquisa como um experimento em igualdade. Revista do programa de estudos Pós-graduados em História e do departamento de História. PUC/SP. SP, n. 14, p.7-25. Fev/97.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro e o Sentido do Brasil. São Paulo: Cia. das Letras, 1995.

VON SIMSON, Olga R. M. Memória, Cultura e Poder na sociedade do esquecimento: o exemplo do centro de memória da Unicamp. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes de. (Org.). Arquivos, Fontes e Novas Tecnologias, Questões para a História da Educação. Campinas/Bragança Paulista: Autores Associados/ Universo/ São Francisco, 2000.

Published

2010-04-30

How to Cite

Chaves de Figueiredo, V. M. . (2010). GENTE EM CENA: FRAGMENTOS E MEMÓRIAS DA DANÇA EM GOIÁS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(1), 1–13. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/248