CIÊNCIA, SABER LOCAL E CONSTRUÇÃO DE VALORES
Keywords:
Quilombolas, Values, Science, Experience, CultureAbstract
To search is really a difficult work, therefore a position demands of that executes the inquiry that moves values and aspirations. When I initiated the development of the research in communities of quilombos, I executed a reflexiva analysis on what it intended to reach with this production, that is, had a questioning on which would be the main objective of this work, whose subject is centered in the studies of the communities of quilombos of Irará, in the state of the Bahia. In this process, I articulated the following questionings: What they are values? How the scientific values are formed? Which are the values of the citizens that communities live quilombolas? How to understand the formation historical of the values of the peoples who inhabit in traditional communities? How we can explain the contradictions that appear between the scientific values and local values? Which the relation to science establishes with knowing place of traditional communities? It gave account to me of that, beyond presenting one point-of-sight on the thematic one, it would have to defend it, displaying with precision the reasons that had induced such opiniã. Therefore, you understand that the logic of a etnografia has much to see with the construction of a theoretical study of reflexiva nature that consists of the ordinance of ideas on one determined subject, but that it is come close to values, traditions and real necessities of the searched citizens.
Downloads
References
ANJOS, Rafael Sanzio Araújo dos. Territórios das comunidades remanescentes de antigos quilombos no Brasil / primeira configuração espacial. VIII Congresso Luso Brasileiro de Ciências Sociais, 2000.
BERNARDES, N.M.G. Vida cotidiana e subjetividade de meninas e meninos das camadas populares: meandros de opressão, exclusão e resistência. Psicologia, Ciência e Profissão, ano 12, n. 3 – 4, 1992.
BURKE, Peter. Uma história Social do conhecimento. De Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro. Zahar, 2003.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1997.
DAIBER, Karl-Fritz. Religion unter den Bedingungen der Moderne. Marburg: Diagonal, 1995.
FANON, F. Los condenados de la tierra. Ciudad del México: Fondo de la Cultura Econômica, 1963.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
GILROY, Paul. Jóias trazidas da servidão: música negra e a política da autenticidade. In: O
Atlântico negro. São Paulo: Editora 34, 2001.
GROSSI, M. P. Na busca do "outro" encontra-se a "si mesmo". In: (Org.) Trabalho de Campo e Subjetividade. 1992. Programa de Pós Graduação em Antropologia Social/UFSC, Florianópolis.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 7 ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MALDONADO Torres, Nelson. Pensamento crítico desde a subalteridade: os estudos étnicos como ciências descoloniais ou para a transformação das humanidades e das Ciências Sociais no século XXI. Afro-Ásia, 2006.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 8 ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2003.
NICOLESCU, Basarab. A Visão do que há Entre e Além, entrevista a Antônia de Sousa. Diário de Notícias, Caderno Cultura, Lisboa, 3 de Fevereiro de 1994.
QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgard. (Org.), Colonialidad del saber, eurocentrismo y ciencias sociales. Bueno Aires: Clacso-Unesco, 2000.
PAOLIELO, R.M. Conflitos Fundiários na Baixada do Ribeira: A Posse como Direito e Estratégia de Apropriação. 1992.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente. Contra o desperdício da experiência. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, Boaventura. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 2002.
WEBER, Max. A "objetividade" do conhecimento nas Ciências Sociais. In: Sociologia. São Paulo: Atlas,1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.