POR UMA ABORDAGEM NÃO AGONÍSTICA DAS TEORIAS TEATRAIS

O CASO MEYERHOLD

Authors

  • Marcus Mota Universidade de Brasília – UnB

Keywords:

Meyerhold, Theatre Theory, Theatre History

Abstract

In this article I propose a non agonistic way to interrogate theories about performances. Instead of reading theatrical theories as homogeneous and autonomous texts, we should explore their interface between argumentation and the creative process they references with. In order to explain my approach, I examine V. Meyerhold’s theoretical texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcus Mota, Universidade de Brasília – UnB

Professor de Teoria e História do Teatro na Universidade de Brasília. Coordena o Laboratório de Dramaturgia e Imaginação Dramática. Autor de A dramaturgia Musical de Ésquilo [Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.] Dramaturgo, libretista e cancionista. Website <www.marcusmota.com.br>

References

ANGELIDES, S. A. P. Tchecov. Cartas para uma Poética. São Paulo: Edusp, 1995.

GRUBE, M. The Story of The Meininger. Florida: University of Florida, 1963.

KOLLER, A. M. The Theater Duke. Georg II of Saxe-Meiningen and the German Stage. Stanford: University Press, 1984.

RIPELINO, A. M. O truque e a alma. São Paulo: Perspectiva, 1996.

ROSENFELD, A. Teatro Moderno. São Paulo: Perspectiva, 1977.

ROUBINE, J-J. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998.

SIMÓN, P. I. Direção e princípios estéticos na Companhia dos Meininger. Folhetim, n. 25, 2007.

TAKEDA, C. L. O cotidiano de uma lenda. Cartas do Teatro de Arte de Moscou. São Paulo: Perspectiva, 2003.

WILLEMS, V. A. Henry Irving and The Meininger. Wisconsin: The University of Wisconsin, 1970.

Published

2010-12-10

How to Cite

Mota, M. (2010). POR UMA ABORDAGEM NÃO AGONÍSTICA DAS TEORIAS TEATRAIS: O CASO MEYERHOLD. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(3), 1–16. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/275