POR UMA ABORDAGEM NÃO AGONÍSTICA DAS TEORIAS TEATRAIS
O CASO MEYERHOLD
Keywords:
Meyerhold, Theatre Theory, Theatre HistoryAbstract
In this article I propose a non agonistic way to interrogate theories about performances. Instead of reading theatrical theories as homogeneous and autonomous texts, we should explore their interface between argumentation and the creative process they references with. In order to explain my approach, I examine V. Meyerhold’s theoretical texts.
Downloads
References
ANGELIDES, S. A. P. Tchecov. Cartas para uma Poética. São Paulo: Edusp, 1995.
GRUBE, M. The Story of The Meininger. Florida: University of Florida, 1963.
KOLLER, A. M. The Theater Duke. Georg II of Saxe-Meiningen and the German Stage. Stanford: University Press, 1984.
RIPELINO, A. M. O truque e a alma. São Paulo: Perspectiva, 1996.
ROSENFELD, A. Teatro Moderno. São Paulo: Perspectiva, 1977.
ROUBINE, J-J. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998.
SIMÓN, P. I. Direção e princípios estéticos na Companhia dos Meininger. Folhetim, n. 25, 2007.
TAKEDA, C. L. O cotidiano de uma lenda. Cartas do Teatro de Arte de Moscou. São Paulo: Perspectiva, 2003.
WILLEMS, V. A. Henry Irving and The Meininger. Wisconsin: The University of Wisconsin, 1970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.