CINEMA E ENSINO DE HISTÓRIA

REALIDADE ESCOLAR, PROPOSTAS E PRÁTICAS NA SALA DE AULA

Authors

  • Jairo Carvalho do Nascimento Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Keywords:

Movies, Teaching of History, Methodological Orientations

Abstract

Nowadays, it does not constitute a novelty the affirmation that the movies owns, among so many other things, a great didactic potential the being explored in the teaching. However, the films are not used convenient in class room. The article has as objective, therefore, introduce and argue some methodological procedures of how to use the movies in the History teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jairo Carvalho do Nascimento, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Professor Assistente de Estágio Supervisionado em História e Laboratório do Ensino de História da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Campus VI, Caetité. Mestre em História Social (UFBA)

References

ALMEIDA, Joaquim Canuto Mendes de. Cinema contra cinema: bases gerais para um esboço de organização do cinema educativo no Brasil. São Paulo: Editora Limitada, 1931.

AZZI, Riolando. Cinema e educação: orientação pedagógica e cultural de vídeos. São Paulo: 1996.

BERNARDET, Jean-Claude; RAMOS, Alcides Freire. Cinema e história no Brasil. 3 ed. São Paulo: Contexto, 1994.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DUARTE, Rosália. Cinema & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FERRO, Marc. Cinema e História. Tradução de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade. In: LE GOFF, J.; NORA, P. (Orgs.). História: novos objetos. Tradução de Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

FRANCO, Marília da Silva. A natureza pedagógica das linguagens audiovisuais. In: Cinema: uma introdução à produção cinematográfica. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

LEUTRAT, Jean-Louis. Uma relação de diversos andares: cinema e história. Tradução de Rubens Machado. Imagens, Campinas, n. 5, ago./dez. 1995.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

NOVA, Cristiane. O cinema e o conhecimento da história. Olho da História, Salvador, v. 2, n. 3, nov. de 1996.

NOVINSKY, Anita. A inquisição. 8 ed. São Paulo: Brasiliense, 1992.

PEREIRA, Wagner Pinheiro. Cinema e propaganda política no fascismo, nazismo, salazarismo e franquismo. História: Questões & Debates, Curitiba, ano 20, p. 102, jan./jun. 2003.

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

ROSENSTONE, Robert. História em imagens, história em palavras: reflexões sobre as possibilidades de plasmar a história em imagens. O Olho da História, Salvador, v. 1, n. 5, set. de 1997.

SÁ, Irene T. Cinema e educação. Rio de Janeiro: Agir, 1967.

SÁ, Irene. Cinema, presença na educação. Rio de Janeiro: Renes, 1976.

SERRANO, Jonathas; VENÂNCIO FILHO, Francisco. Cinema e educação. Rio de Janeiro: Melhoramentos, 1931.

SCHVARZMAN, Sheila. Humberto Mauro e as imagens do Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

SORLIN, Pierre. Indispensáveis e enganosas: as imagens, testemunhas da história. Tradução de Anne-Marie Milon Oliveira. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 1994.

Published

2008-06-30

How to Cite

Carvalho do Nascimento, J. (2008). CINEMA E ENSINO DE HISTÓRIA: REALIDADE ESCOLAR, PROPOSTAS E PRÁTICAS NA SALA DE AULA. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 5(2), 1–23. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/34