A PRIMEIRA REPÚBLICA NA SALA DE AULA

APRENDENDO HISTÓRIA COM PROCESSOS CRIMINAIS

Authors

  • Denílson Botelho Universidade Federal do Piauí - UFPI

Keywords:

History teaching, Sources, Research, First Republic, Labor

Abstract

This work is a thinking report about the source usage on the History teaching process. Assuming that one of the best ways of promoting the learning of this subject is sharing the sources used by the historian professional and his methodologies, the history concept was developed to be a knowledge built through research and likelihood. Through the analysis of a criminal process on the contravention during the First Republic, it is possible to establish the polysemic status of this subject while rejecting definitely the positive intention of getting to know the true history.

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Author Biography

Denílson Botelho, Universidade Federal do Piauí - UFPI

 Licenciado e Bacharel em História pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Mestre e Doutor em História pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Professor Adjunto II do Curso de História da Universidade Federal do Piauí – UFPI. Membro Permanente do Programa de Pós-Graduação em História do Brasil da Universidade Federal do Piauí – PPGHB/UFPI. É autor do livro A pátria que quisera ter era um mito: o Rio de Janeiro e a militância literária de Lima Barreto. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal das Culturas, Departamento Geral de Documentação e Informação Cultural, Divisão de Editoração, 2002. (Coleção Biblioteca Carioca, v. 44 – 1º Lugar no Prêmio Carioca de Pesquisa 2001).

References

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OUTRAS FONTES

Manoel de Assumpção. Processo Crime n. 9087, m 1564 A, Cx. 13881, 1904. (Arquivo Nacional)

Processo Crime do Juízo da 13ª Pretoria, Rio de Janeiro, contra Manoel de Assumpção, em 1904, localizado no Arquivo Nacional, n. 9087, m. 1564A, Cx. 13881.

Published

2012-04-25

How to Cite

Botelho, D. . (2012). A PRIMEIRA REPÚBLICA NA SALA DE AULA: APRENDENDO HISTÓRIA COM PROCESSOS CRIMINAIS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 9(1), 1–15. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/366