O FILME-COLAGEM NA ESCRITURA VISUAL DE LUIZ ROSEMBERG FILHO

Authors

  • Heloisa Selma Fernandes Capel Universidade Federal de Goiás – UFG https://orcid.org/0000-0003-3939-015X
  • Leonardo Cesar do Carmo Rede Estadual de Ensino de São Paulo

Keywords:

Luiz Rosemberg Filho, Narrative visualities, Montage

Abstract

This paper explores ways to interpret the narrative visualities found in the work of film director and artist Luiz Rosemberg Filho. The underlying hypothesis is that his films may be regarded as visual collages inspired by montage editing, a principle of Russian filmmaking. In Rosemberg Filho's visual writing, the aesthetic and political principles of montage editing are applied not to convey reality, but to problematize the explanation that narrative cinema offers to society. Furthermore, this paper examines the reading possibilities of his experimental filmmaking through the comparison of his artistic collages and aesthetic choices shown in the 1976 film A$suntina das Américas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa Selma Fernandes Capel, Universidade Federal de Goiás – UFG

doutora, professora do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Goiás. Coordena o GEHIM (Grupo de Estudos de História e Imagem) na UFG.

Leonardo Cesar do Carmo, Rede Estadual de Ensino de São Paulo

mestre, cinéfilo, professor da Rede Estadual de Ensino de São Paulo e integra o GEHIM (Grupo de Estudos de História e Imagem).

References

ANDRADE, Oswald de Andrade. Serafim Ponte Grande. São Paulo: Globo, 2007.

CARDOSO, Fernando Henrique; FALETTO, Enzo. Dependência e Desenvolvimento da América Latina. Rio de Janeiro, Zahar, 1970.

EISENSTEIN, S. M. A Montagem das Atrações. In: CARMO, Leonardo César do. Cadernos de Cinema e Educação, Goiânia, Secretaria do Estado da Educação, Vol. 3, 2002.

FABRIS, Annateresa. Diálogos entre Imagens: fotografia e pintura na pop art britânica. Revista Porto Arte, Porto Alegre, V.15, n. 25. Nov/Dez.2008.

GREENBERG, Clement. Vanguarda e Kitsch. In: GREENBERG, Clement. Arte e Cultura – Ensaios Críticos. São Paulo: Ática, 1996.

REICH, Wilhelm. A Psicologia de Massas do Fascismo. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ROSEMBERG FILHO, Luiz Rosemberg. “Assuntina das Amérikas” ou “tudo vai bem” no mundo “animado” do cinema. Artigo do Diretor Sobre o Filme – 10/11/2007). Disponível em: http://www.cineconhecimento.com/2011/02/assuntina-das-amerikas/

ROSEMBERG FILHO, Luiz. Revisitando A Chinesa, de Jean-Luc Godard. Via Política, Livre Informação e Cultura. Laser Press Comunicação. Disponível em: <http://www.viapolitica.com.br/cinema_view.php?id_cinema=302>

XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico. A Opacidade e a Transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2012-08-21

How to Cite

Fernandes Capel, H. S. ., & do Carmo, L. C. . (2012). O FILME-COLAGEM NA ESCRITURA VISUAL DE LUIZ ROSEMBERG FILHO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 9(2), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/400