O CINEMA ALÉM DO FILME
O PROJETO DA IGREJA CATÓLICA BRASILEIRA PARA A FORMAÇÃO DE EDUCADORES CINEMATOGRÁFICOS VIA CINE-CLUBE BELO HORIZONTE
Keywords:
Film Clubs, Catholic Churc, HistoryAbstract
It is known that the first sessions of the cinematographer, interest aroused by the Catholics on the theme of cinema, and his attitude to it was underscored throughout the twentieth century, including being the subject of concerns by the papal encyclicals.In Brazil, the cinema was already seen by many as a way to “educate” the population, and thus, the Catholic film clubs in question have adopted this proposal, thus aiming to make the vision of the film they had as coherent, or even correct, a broader view, based on the notion of morality held by the Church.In the middle of last century, a strong Catholic orientation movement stimulated a model of film culture that culminated in courses on film and educators in the foundation of film clubs, in Belo Horizonte and in several other cities.
Downloads
References
ALMEIDA, Cláudio Aguiar. Meios de comunicação católicos na construção de uma ordem autoritária: 1907/1937. 2002. Tese (Doutorado em História) – Programa Pós-Graduação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
CAMPELO, Thaís. Jhonatas Serrano, narrativas sobre o cinema. Cadernos de Ciências Humanas. Especiaria, Ilhéus, UESC, v. 10, n. 17, jan./jun. 2007.
CHAVES, Geovano Moreira. Para Além do Cinema: o cineclubismo de Belo Horizonte (1947-1964). Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
GUSMÃO, Milene Silveira. O desenvolvimento do cinema: algumas considerações sobre o papel dos cineclubes para a formação cultural. IV ENECULT – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 28 a 30 de Maio 2008.
HEFFNER, Hernani. Contribuições a uma história da crítica cinematográfica no Brasil. Acervo: Revista Do Arquivo Nacional, v.16, n.1, jan/jun 2003, Rio de Janeiro: Arquivo Nacional.
LOGGER, Guido. Organização, Dificuldades e Critérios na Censura do CIC. Revista de Cultura Cinematográfica, v.III, n.13, ago./set. 1959.
LUDMANN, René. Cinema, fé e moral. Lisboa: Editora Aster, 1959.
MACEDO, Felipe Cronologia do movimento cineclubista brasileiro. Cineclube. Disponível em: http://cineclube.utopia.com.br/. Acessado em: 15 Jun. 2009.
MALUSÁ, Vivian. A contribuição católica na formação de uma cultura cinematográfica no Brasil dos anos 50. Mnemocine – Memória e Imagem. Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/cinema/historiatextos/cinemacatolico.htm. Acesso em: 20/05/2011.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Em guarda contra o “perigo vermelho”: o anticomunismo no Brasil (1917-1964). São Paulo: Perspectiva, 2002.
NOVAES, J. Roberto. Pelos Cine-Clubes. Revista de Cultura Cinematográfica, v. III, n. 13, Ago./Set. 1959.
OLIVEIRA, Elysabeth Senra de. Uma geração cinematográfica: intelectuais mineiros da década de 50. São Paulo: Annablume, 2003.
RIBEIRO, José Américo. O cinema em Belo Horizonte: do cineclubismo a produção cinematográfica nos anos 60. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.
SIMÕES, Inimá. Roteiro da Intolerância: a censura cinematográfica no Brasil. São Paulo: SENAC, 1999.
OUTRAS FONTES
APOSTOLADO CINEMATOGRÁFICO. Revista de Cultura Cinematográfica, V.II, n.8, out./nov. 1958.
CINE-CLUBE. Revista de Cultura cinematográfica, V.2, n.12, p. 35-38, Set/Out. 1957.
Editorial. Revista de Cultura cinematográfica. V. 2, n. 08, Nov. 1958.
O CINEMA IDEAL. Revista de Cultura Cinematográfica, v.2, n.8, Out./Nov. 1958.
Papa Pio XI. Apostolado Veritatis Splendor. VIGILANTI CURA. Disponível em: <http://www.veritatis.com.br/article/1240>. Acesso em: 25/05/2011.
Cultura Cinematográfica no Brasil nos Anos 50. Mnemocine – Memória e Imagem. Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/cinema/historiatextos/cinemacatolico.htm. Acesso em: 15 Mai. 2011.
REDAÇÃO. Revista de Cultura Cinematográfica, v.1, n.2, Set./Out. 1957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.