THE ROLE OF THE INTELLECTUAL AS A SYMBOLIC MEDIATOR

FERNANDO PAMPLONA AND THE PARADE OF THE SAMBA SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v15i2.430

Keywords:

Estudos Culturais, Cultura Popular, Carnaval, Escolas de Samba

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the intellectual as a symbolic mediator between popular cultures and national identity, based on the relationship between the intellectuals and the carnival. In this sense, we discuss the importance of Fernando Pamplona as one of the main intellectual exponents in the carnival spaces of Rio de Janeiro. The text presents an initial discussion about cultural studies and the intellectual as a symbolic mediator, followed by a history about Carnival and Carioca Carnival, a dialogue between the School of Fine Arts and the Samba Schools, and a study on the first work of Pamploma as carnival, in 1960, with the plot "Quilombo of the Palmares". Methodologically, this work is based on a bibliographic study and primary sources based on information from official sites about samba and Samba schools in Rio de Janeiro

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES, Nélio. Pequena história do Carnaval no Brasil. Revista Portal de Divulgação, n. 29, 2013.

COSTA, Haroldo. 100 anos de carnaval no Rio de Janeiro. Irmãos Vitale, 2001.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Cartografias dos estudos culturais – Uma versão latinoamericana – ed. on-line – Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Uma introdução aos Estudos Culturais. Porto Alegre: Revista FAMECOS PUCRS, 1998.

GUIMARÃES, Helenise Monteiro. A Batalha das Ornamentações: a Escola de Belas Artes e o Carnaval Carioca. Tese (Doutorado em Artes Visuais) 2006. Universidade Federal do Rio de Janeiro.

GUIMARÃES, Helenise Monteiro. Carnavalesco, o profissional que “faz escola” no carnaval carioca. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) 1992. Universidade Federal do Rio de Janeiro.

ORTIZ, Renato. Estudos Culturais. São Paulo: Revista Tempo Social, USP, 2004.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense. 2012.

PAMPLONA, Fernando. O encarnado e o branco. Rio de Janeiro, Nova Terra. 2013.

PORTO, Carla Lisboa. Ismael Silva: uma memória feita de fragmentos e silêncios. Patrimônio e Memória, v. 3, n. 2, p. 171-186, 2007.

Disponível em: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/141/481).

QUESADO, Clécio. O Enredo: Uma Proposição Imaginária(Ada) Para a Representação no Desfile. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura. Ano: X, nº 14, 2006.

SANTOS, Nilton Silva dos. “Carnaval é isso aí. A gente faz para ser destruído!”: Carnavalesco, individualidade e mediação cultural. Tese (Doutorado em sociologia e antropologia) 2006 .Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

SOIHET, Rachel. A Subversão pelo Riso: estudos sobre o carnaval carioca da Bélle Epoque ao tempo de Vargas. Rio de Janeiro: FGV, 1998.

SOUSA, João Gustavo Martins Melo de. Na vida, um Mendigo. Na Folia, um Rei! (mimeo). Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2000.

Published

2020-09-21

How to Cite

Oliveira, R. C. de, Fortuna, D. R., & Gomes, R. F. . (2020). THE ROLE OF THE INTELLECTUAL AS A SYMBOLIC MEDIATOR : FERNANDO PAMPLONA AND THE PARADE OF THE SAMBA SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 15(2), 1–17. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v15i2.430