ART, POLITICS AND SOCIETY

ENGAGEMENT AND SOCIAL TRANSFORMATION IN VIK MUNIZ'S WORK

Authors

  • Sandra de Cássia Araújo Pelegrini Universidade Estadual de Maringá – UEM
  • Gustavo Batista Gregio Universidade Estadual de Maringá – UEM

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v15i2.433

Keywords:

Vik Muniz, História, Arte Engajada, Arte Contemporânea

Abstract

The article discusses how the precepts of Contemporary Art influenced the Brazilian artist Vik Muniz, because the art crafts of this form of artistic expression rethought the traditional pictorial and sculptural patterns of visual representation, introducing new techniques and materials, as well as imparting a differentiated dynamic to the language and relations between the artist and the public. This conjecture takes as a study reference the series entitled The Sugar Children (1996) and Pictures of Garbage (2007-2009), the latter, conceived in the landfill of Jardim Gramacho (Rio de Janeiro) and whose process was portrayed in the documentary film Waste Land (2010). Through these works, the artist dialogue with issues such as social inclusion, sustainability and public policies, adopts a diversified aesthetic languages, breaks with traditional paradigms of aesthetic representation and transform anonymous subjects into characters re-reading works universally known.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCHER, Michael. O real e seus objetos. In: ARCHER, Michael (Org.). Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARTHES, Roland. That old thing, Art. In: MAHSUN, Carol Anne (Org.). Pop Art, The critical dialogue. Londres: UMI Research Press, 1989. 244 p.

BATCHELO, David. This Liberty and this Order: Art in France after the first World War. In: BATCHELO, David; BRIONY, Fer; WOOD, Paul. (Org.). Realism, Rationalism, Surrealism. Art between the Wars. Yale University Press, 1993.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre Literatura e História da Cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986, p. 271 .

BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. São Paulo: Martins Fontes, 2011. 191 p.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: a arte de fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998. 351 p.

CHIARA, Ana Cristina. O real cobra seu preço. In. OLIVEIRA, Ana Lúcia M. (Org.); Linhas de Fuga: trânsitos ficcionais. Rio de Janeiro: 7Letras, 2004.

CORDEIRO, Waldemar. Propostas 65. Exposição e debates sobre aspectos do realismo atual do Brasil. São Paulo: Fundação Armando Álvares Penteado, 1965.

FARIAS, Agnaldo. Arte brasileira hoje. São Paulo: Publifolha, 2002.

FUX, Jacques; SANTOS, Darlan. Estamira e lixo extraordinário: a arte na terra desolada. Ipotesi: Revista de Estudos Literários, Juiz de Fora, v.15, n.2, 2011, p. 132.

Disponível em: <http://www.ufjf.br/revistaipotesi/files/2011/05/14-Estamira-e-Lixo-Extraordin%C3%A1rio-Ipotesi-1521.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2018.

GONÇALO, Pablo. Ironia, cinismo e pragmatismo nos circuitos de arte: os documentos de Orson Welles, Banksy e Vik Muniz. Doc On Line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 10, 2011, p. 72-103.

Disponível em: <http://www.doc.ubi.pt/10/dossier_pablo_goncalo.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2018.

GOMBRICH, Ernst. A História da Arte. 16ª edição. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

Gombrich, Ernst. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1995. 473 p.

HALL, Stuart. Culture and the State. London: Open University Press, 1982, p. 05-39.

HEINICH, Nathalie. Práticas da arte contemporânea: Uma abordagem pragmática a um novo: Sociologia&Antropologia, 2014.

HARRISON, Charles e WOOD, Paul. Modernidade e modernismo reconsiderados. In: WOOD, Paul. (Org.). Modernismo em disputa: a arte desde os anos quarenta. São Paulo: Cosac & Naify, 1998.

HARRISON, Sylvia. Pop Art and the Origins of Post-Modernism. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 280 p.

JIMINEZ, José. A Revolução da Arte Electrónica. Revista de Comunicação e Linguagem, Lisboa, n. 25/26, 1999,

MAINARDI, Diogo. Mister Maker. Revista Veja. São Paulo, 2009.

Disponível em: <http://veja.abril.com.br/130509/mainardi.shtml>. Acesso em: 20 fev. 2018.

NAPOLITANO, Marcos. A relação entre arte e política: Uma introdução teórico-metodológica. Temáticas, Revista de Pós-Graduação em Sociologia, Campinas, v. 37-38, 2011.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cultura popular de massa e a questão do pós-moderno. In: FONSECA, Claudia (Org.). Fronteiras da cultura: horizontes e territórios da Antropologia na América Latina. Porto Alegre: Editora da Universidade UFRGS, 1993.

RESTANY, Pierre. Os novos realistas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1979.

Published

2020-09-21

How to Cite

Pelegrini, S. de C. A. ., & Gregio, G. B. . (2020). ART, POLITICS AND SOCIETY: ENGAGEMENT AND SOCIAL TRANSFORMATION IN VIK MUNIZ’S WORK. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 15(2), 1–25. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v15i2.433