THE CONTRIBUTION OF THE ‘ELISIO CARIBÉ’ MUSEUM IN THE VALORIZATION OF HERITAGE PRESERVATION AND EDUCATION NEAR THE SCHOOLS OF BELÉM DO SÃO FRANCISCO-PE

Authors

  • Ana Lúcia Nascimento Oliveira Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE
  • Marcos Antônio Alves de Vasconcelo Centro de Ensino Superior do Vale São Francisco

Keywords:

Educação patrimonial, Museu, Gestão

Abstract

This research aims to analyze the importance of the Elísio Caribé Museum in the formation of the cultural identity of the people of Belém do São Francisco (PE), which justifies their inclusion in the school as a didactic tool, allowing a greater understanding of the historical spectrum of the community. The research analyzes the execution of the project "Extramuros", authored by the author, applied in the Elísio Caribé Museum in partnership between CESVASF and municipal public schools, that have participated in the project in all stages and in the execution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, J. C. T. M. de. Identidade cultural, educação e museus: desenvolvendo a educação patrimonial na escola. Revista Observatório da Diversidade Cultural .Volume 3, Nº1, 21-28, 2016.

ALUCCI, R. R. Consumir as cidades históricas. VI Congresso Internacional Comunicação e Consumo. São Paulo, Outubro, 2014.

BALLART, Josep . El Patrimônio Histórico y Yarqueológico: valor y uso. Barcelona: Editora Ariel, 2006. Apud: NOGUEIRA, Sonia Aparecida. Contradições e possibilidades do patrimônio cultural no mundo das Mercadorias. Campinas: UNICAMP, 2012.

CAMPOS, C. S. Rio São Francisco: o rio da injustiça ambiental. IV Encontro nacional da ANPAS. 04-06/06, 2008. Brasília-DF, 1-15p.

CARLAN, Claudio Umpierre. Os museus e o patrimônio histórico: uma relação complexa. In: História, vol. 27, n. 2. Franca:2008.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742008000200005

DABUL, L. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 14, n. 29, jan./jun. 2008.

FACESF. Faculdade de Ciências Humanas e Exatas do Sertão do São Francisco

Disponível em: http://www.facesf.com.br/historico Acesso em: 24/04/2017.

FALCÃO, A. Museu como lugar de memória. In: BRASIL, Ministério da Educação (2009), Museu e escola: educação formal e não-formal. Ano XIX – Nº 3 – Maio/2009.

FARIA, Margarida Lima. Projecto: Museus e Educação. In: Educação – Museus – Educação. Julho, 2000.

FERRAZ, T. V. A formação da sociedade no sertão pernambucano: trajetória de núcleos familiares. 87f. 2004. Dissertação (Mestrado em História do Norte e Nordeste) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE.

HORTA, M. de L. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Instituto do patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, Atlas, 2003.

LOPES, J. T. Museus e territórios educativos de intervenção prioritária: um triplo jogo. Departamento e Instituto de Sociologia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto – Portugal In: Observatório dos Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (FSE/CED/83553/2008).

MALTÊS, C. R.; SOBRINHO, C. P. C.; BITTENCOURT, D. L. A.; MIRANDA, K. dos R.; MARTINS, L. N. Educação e patrimônio: o papel da escola na preservação e valorização do patrimônio cultural. Pedagogia em ação. v. 2,n. 2, 1-17, 2010.

MARX, Karl. O Capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

MENDES, J. A. Estudos do patrimônio. Museu e educação.2. ed. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.

OLIVEIRA, L. Cultura é patrimônio: Uma guia. Rio de Janeiro. Editora FGV, 2008.

PACHECO, Ricardo Aguiar. Ensino escolar como alfabetização humanística.

Disponível em: < https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/1850>. Acesso em 29 de janeiro de 2018.

PEIXOTO, A. L. R. Museus regionais. Revista de Portugal, vol. III, n.° 14, Porto, Novembro de 1890, pp. 184-194.

VALENTE, M. E.; CAZELLI, S.; ALVES, F. Museus, ciência eeducação: novos desafios. História, Ciências, Saúde – Manguinhos,vol. 12 (supplement), p. 183-203, 2005.

Published

2020-09-21

How to Cite

Oliveira, A. L. N. ., & Vasconcelo, M. A. A. de . (2020). THE CONTRIBUTION OF THE ‘ELISIO CARIBÉ’ MUSEUM IN THE VALORIZATION OF HERITAGE PRESERVATION AND EDUCATION NEAR THE SCHOOLS OF BELÉM DO SÃO FRANCISCO-PE. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 15(2), 1–22. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/435