UM “ÁLBUM” QUE VIROU LIVRO
O ATESTADO FINAL DA “MISSÃO” DE LEOLINDA DE FIGUEIREDO DALTRO EM EDUCAR OS ÍNDIOS NOS SERTÕES DO NORTE DE GOIÁS
Keywords:
Leolinda Daltro, Mediator, Mission of lay catechistAbstract
The article aims an initial analysis in how Leolinda de Figueiredo Daltro made a new action and independent from the State and the Church with the regard to the proposal of a lay Indian education. Our protagonist practiced teaching like a professor at Rio de Janeiro municipal. Meanwhile, in the newspapers from the country capital circulated news about the newcomers “Cherentes” to the city, to the civilization. The calendar marked july 1896. Leolinda, touched by the situation from the group Xerente and, especially, identified like an education “mission” decided to join him in returning from the backlands of northern Goiás, Tocantins State nowadays. Could a teacher from Rio de Janeiro society been involved with an Indian problem? Who is this woman? The multiplicity from Leolinda actuation and its articulation with an extensive network of relationships is a thread for the historian.
Downloads
References
AGOSTINI, Ângelo. D. Quixote. Rio de Janeiro, anno VIII, n. 158, 20 set.1902.
BEOZZO, José O. Leis e regimentos das missões: política indigenista no Brasil. São Paulo: Loyola, 1983.
CARDOSO, Sérgio. O olhar viajante (do etnólogo). In: NOVAES, Adauto (Org.). O Olhar. São Paulo: Cia das Letras, 1988.
CARNEIRO DA CUNHA, M. (Org.). História dos índios no Brasil. São Paulo: Cia das Letras, [1992] 2003.
CORRÊA, Mariza. Antropólogas & Antropologia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
DUSSEL, Enrique (Org.). Historia Liberationis. 500 anos de história da Igreja na América Latina. São Paulo: Paulinas, 1992.
GAGLIARDI, José Mauro. O indígena e a república. São Paulo: Hucitec, 1989.
GINZBURG, Carlo; PONI, Carlo. O nome e o como: troca desigual e mercado historiográfico. In: GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
GINZBURG, Carlo; PONI, Carlo Il nome e il come: mercato storiografico e scambio disuguale. In: Quaderni Storici, 40, 1979.
GIRALDIN, Odair. (Org.). A (trans) formação histórica do Tocantins. Goiânia: Ed. da UFG, 2002.
GRENDI, Edoardo. Repensar a micro-história. In: REVEL, Jacques (Org.). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1998.
HAHNER, June E. A mulher brasileira e suas lutas sociais e políticas: 1850-1937. São Paulo: Brasiliense, 1981.
HARTOG, François. O espelho de Heródoto: ensaio sobre a representação do Outro. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.
LEVI, Giovanni. Sobre a micro-história. In: BURKE, Peter (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Ed. da UNESP, 1992.
LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (Org.). Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, [1992] 2006.
LIMA, Henrique Espada Rodrigues. Questões de escala: Giovanni Levi. In: LIMA, Henrique Espada Rodrigues. A micro história italiana: escalas, indícios e singularidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
MONTERO, Paula (Org.). Deus na Aldeia. Missionários, índios e mediação cultural. São Paulo: Globo, 2006.
PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru, SP: EDUSC, 2005.
PERROT, Michelle. Mulheres públicas. São Paulo: Editora da UNESP, 1998.
REVEL, Jacques. A história ao rés-do-chão. Prefácio. In: LEVI, Giovanni. A herança imaterial: trajetória de um exorcista no Piemonte do século XVII. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
ROCHA, Elaine P. Entre a pena e a espada: a trajetória de Leolinda Daltro (1859-1935) - patriotismo, indigenismo e feminismo. 2002.
SCHROEDER, Ivo. Os Xerente: estrutura, história e política. Soc. e Cult., Goiânia, v. 13, n. 1, p. 67-78, jan./jun. 2010.
SILVA, Otacílio A. da. O Ensino Popular no Distrito Federal. v. 1. Rio de Janeiro: Oficina Gráfica da Secretaria Geral de Educação e Cultura, 1936.
OUTRAS FONTES
Da catechese dos indios no Brasil. Noticias e documentos para a Historia (1896-1911). Rio de Janeiro: Typ. da Escola Orsina da Fonseca, 1920.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.