CONTRACTUALISM, WARMONGERING, AND RELIGIOSITY IN GUIMARÃES ROSA – GRANDE SERTÃO
VEREDAS AND CHIVALRIC ROMANCE
Keywords:
Medieval Literature, Guimarães Rosa, Medieval AgeAbstract
The present article purposes show the reminiscences of the medieval in the book Grande Sertão: Veredas, by Guimarães Rosa, counting to this with three conceptual categories from wich the analysis will be performed, and they are: warmongering, contractualism and religiosity. This analysis will seek to refer the elements that show how these categories were present and were part of the medieval mentality, and can be perceived within the plot of the novel of Rosa, loading their characters with the colors of medieval chivalry.
Downloads
References
AGOSTINHO, Santo. Cidade de Deus. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2003.
BORON, Robert. Merlim. 2 ed. São Paulo: Imago, 1999.
BRUNEL, Pierre. Dicionário de Mitos Literários. Rio de Janeiro: Pioneira, 1998.
DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.
DUBY, Georges. As três ordens ou o imaginário do feudalismo. Lisboa: Editorial Estampa, 1992.
DUBY, Georges. O ano mil. Lisboa: Edições 70, 1967.
FRANCO Jr., Hilário. As Cruzadas: guerra santa entre oriente e ocidente. São Paulo: Moderna, 1999.
GINZBURG, Carlo. História Noturna: decifrando o sabá. São Paulo: Cia. das Letras, 1991.
ROSA, Guimarães. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
PROENÇA, Manuel Cavalcanti Don Riobaldo do Urucuai, Cavaleiro dos Campos Gerais. In: COUTINHO, Eduardo F. (Org.). Guimarães Rosa. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, s/d.
VARAZZE, Jacopo. Legenda Áurea. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.