DILEMMAS OF THEATRICAL MODERNITY
RECEPTION OF LUIGI PIRANDELLO IN BRAZIL DURING THE 1920S.
Keywords:
Modernidade Teatral, Luigi Pirandello, Antônio de Alcântara MachadoAbstract
The ample intellectual, literary and theatrical work developed by the writer Luigi Pirandello in Italy has enormous recognition of public and criticism. This author had his name not only related to important moments and historical and ideological aspects of his country, but also received in 1936 Nobel Prize for Literature and became recognized as promoter of modern Italian theater in the early twentieth century. His propositions were much discussed in Brazil in the early 1920s, and this occurred in a number of ways. In addition to the theater companies that staged plays in Pirandello, especially in São Paulo, early in the 20th century, many Brazilian artists and intellectuals took the work of the playwright as a reference. Against this, this article intends to specifically discuss the retelling that the theatrical critic Antônio de Alcantara Machado does of the work of the Italian writer. In the 1920s, Alcântara Machado sought to foster a modern theater in Brazil, so he had a close eye on the European vanguards of the beginning of the century and sought to dialogue with them. In this environment, his attention to the theater of Luigi Pirandello was essential for the project of favoring theatrical modernity in Brazilian lands.
Downloads
References
GUINSBURG, Jacó. PATRIOTA, Rosangela. Teatro Brasileiro: ideias de uma história. São Paulo: Perspectiva, 2012.
LARA, Cecília de. De Pirandello a Piolim: Alcântara Machado e o teatro no modernismo. Rio de Janeiro: Inacen, 1987.
MACHADO, Antônio de Alcântara. La Vena d’Oro, de Zorzi, no Sant’ana. In: Palcos em Foco: Crítica de Espetáculos / Ensaios sobre Teatro (1923-1933) – Tentativas no campo da dramaturgia. Pesquisa, organização e introdução de Cecília de Lara. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.
PIRANDELLO, Luigi. O Humorismo. In: GUINSBURG, Jacó. (Org.). Pirandello: do teatro no teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009.
PIRANDELLO, Luigi. Seis Personagens à procura de um autor. GUINSBURG, Jacó. (Org.). Pirandello: do teatro no teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009
REIS, Luis Augusto da Veiga Pessoa. Fora de Cena, no palco da modernidade: um estudo pensamento teatro de Hermilo Borba Filho. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.
WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. Tradução de Betina Bischof. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.