FROM THE NON-PARTY SCHOOL PROGRAM AS APANAGE OF “HATRED OF DEMOCRACY” OR AS NEOCONSERVATISM AND LIBERALIST PROJECTS NEGATE EDUCATION FOR ALL

Authors

Keywords:

Escola Sem Partido, Política educacional, Doutrinação, Ideologia, Discurso

Abstract

This article has as object of study the Non-Party School Program (Escola Sem Partido), aiming to understand the neoliberal and neoconservative thesis propagated by various groups that gather around the appanage “Hatred of Democracy”. The understanding of this rage and the movements of intolerance are fundamental to analyze the program Non-Party Schools which is spotlighted while actions that execute their theses have been implemented in Brazilian society and, particularly, in the educational field. The apprehension of how these groups gather around these neoliberal and neoconservative ideas is presented in contrast with the North American scenario and the current Brazilian conjuncture, highlighting the elements that have been promoting denial of education for all.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, M. “Endireitar” a educação: as escolas e a nova aliança conservadora. Currículo sem Fronteiras. v.2, n.1, jan.-jul. de 2002.

BALDAN, M. Brazilian Demonstration: Another Spring? The Voice: International Student Magazine, Belgium, 19 set. 2013.

BENCKE, N. M. Eis que não se desejam novas todas as coisas – as estratégias de manifestação de velhos poderes e antigas ordens. Coisas de Gênero. São Leopoldo, v.2, n.1, jan.-jul. de 2016.

FRIGOTTO, G. Escola Sem Partido: imposição da mordaça aos educadores. E-Mosaicos – Revista Interdisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Rodrigues da Silveira (Cap-UERJ). v.5, n.9, Jun., 2016.

Disponível em: www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/24722

HOBSBWM, E. O novo século: entrevista a Antonio Polito. SP: Companhia das Letras, 2014.

RAMOS, M.S.; STAMPA, I. Subversão e Resistência Docente: notas sobre a ditadura militar e o Programa Escola Sem Partido. Espaço do Currículo. v.9, n. 2, Mai-Ago. de 2016.

RANCIERE, J. O ódio à democracia. SP: Boitempo, 2014.

RIOS, Roger Raupp. A laicidade e os Desafios à Democracia no Brasil: neutralidade e pluriconfessionalidade na Constituição de 1988. In: NANDI, H.C.; MACHADO, R.S.; SILVEIRA, R.S (Org.) Diversidade Sexual e Relações de Gênero nas Políticas Públicas: o que a laicidade tem a ver com isso? Porto Alegre: Deriva/ABRAPSO, 2015.

SADER, Emir. Prefácio. In: MESZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

SAFFNER, F; PICCHETTI, Y. A quem tudo quer saber, nada se lhe diz: uma educação sem gênero e sem sexualidade é desejável? In: Revista Reflexões e Ação. Santa Cruz do Sul. V.24, n. 01. Jan-abr. de 2016.

TIBURI, M. Como conversar com um fascista. Reflexões sobre o cotidiano autoritário brasileiro. RJ/SP: Record, 2016.

YOUNG, M.F.D. Porque o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? In: Cadernos de Pesquisa, Vol. 46, n. 159, 2016

Published

2017-06-30

How to Cite

Baldan, M. . (2017). FROM THE NON-PARTY SCHOOL PROGRAM AS APANAGE OF “HATRED OF DEMOCRACY” OR AS NEOCONSERVATISM AND LIBERALIST PROJECTS NEGATE EDUCATION FOR ALL. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 14(1). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/577