MARTINS PENA E O DILEMA DE UMA SENSIBILIDADE POPULAR NUMA SOCIEDADE ESCRAVISTA
Keywords:
Comedy, Rio de Janeiro, SlaveryAbstract
Luiz Carlos Martins Pena (1815-1848) presents in his comedies a wide panel of 19th century Rio de Janeiro’s society. An advanced spirit, he was sensitive to the fate of the underclasses and focused in the free, poor, white or mestizo population, as well as in lower middle classes. But, following the limits of his contemporary writers, he had difficulty representing what seemed to be irrepresentable: the violence of slavery, which only here and there could find some space to appear. In spite of such limitations, the images of “popular” and “national” that arise from his plays would have a longlasting influence on Brazilian intelligentsia’s efforts to build the idea of Nation at the symbolic level.
Downloads
References
ALMEIDA, Manuel Antônio de. Memórias de um sargento de milícias. Rio de Janeiro: INL, 1969.
CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, Universidade de São Paulo, n. 8, p. 67-89, 1970.
COSTA, Emília Viotti da. O escravo na grande lavoura. In: HOLLANDA, Sérgio Buarque de. (Org.). História geral da civilização brasileira. 3. ed. São Paulo: Difel, 1976.
MAGALHÃES JR., Raimundo. Martins Pena e sua época. São Paulo: Lisa/INL, 1971.
PENA, Martins. Comédias. Rio de Janeiro: Ed. de Ouro, 1956.
SILVA, Eduardo. Os artistas de teatro e o movimento popular abolicionista. In: LOPES, Antonio Herculano. (Org.). Rio, capital imperial. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa.
SÜSSEKIND, Flora. O negro como arlequim: teatro e discriminação. Rio de Janeiro: Achiamé, 1982.
PENA, Martins. Comédias. Rio de Janeiro: Ed. de Ouro, 1956.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.