HISTÓRIA E IMAGEM
JOÃO CÂMARA E A ERA VARGAS
Keywords:
Arte brasileira do século XX, João Câmara, pintura de históriaAbstract
In his Scenes of Brazilian life (1930-1954), set formed of ten great panels and one hundred lithographies, João Câmara represents important episodes of Brazil’s recent history, related to the political career of Getúlio Vargas, starting with the murder of João Pessoa, in 1930, in Recife, and finishing with the suicide of the President, in 1954. Far from trying to compose an official chronicle, the artist takes great freedom with the facts, associating, in an imaginary space, real and fictitious personages to uncommon objects, creating weird paintings that makes the spectator unease. This article will deal with Câmara’s reading of historical painting, analyzing some of the panels of the Vargas’ saga.
Downloads
References
LOPES, Almerinda da Silva. 1995. João Câmara. São Paulo: Edusp, 1995
MORAIS, Frederico. (apres.). João Câmara Filho: Cenas da vida brasileira: 1930/1954, São Paulo: MASP, 1976
RESENDE, José; BRITO, Ronaldo. “Mamãe Belas-Artes”, O Beijo, nº 2, 1977. Reproduzido in Arte Brasileira Contemporânea, Caderno de Textos 1, Espaço ABC, Funarte, Rio de Janeiro, 1980
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.