O LAMENTO DA IMPERATRIZ
UM FILME DE PINA BAUSCH
Keywords:
Pina Bausch, Film, Dance-TheaterAbstract
The works of Dance-Theater of Pina Bausch are characterized by the disobedience to the foreseeable and polite formulas. The landmarks, the scripts obligatory are there, but the represented world understands the diving in the time-space that was registered/ recorded in the bodies of its actor-ballet dancers. The analysis of its only film, the Lament of the Empress in Portuguese O Lamento da Imperatriz, points with respect to the personage-city, that is there, with its rocks/stones, streets and forests, and the uncertain citizen that appears/figures in that personal geography. However, understanding the symbology of the city as universal, by analogy, we have the contemporary subject lost, deed of lines and pieces, in the incessant search of the happiness.
Downloads
References
BORGES, Jorge Luis. O informe de Brodie. Tradução de Hermílo Borba Filho. Porto Alegre: Globo, 1976.
CARREIRA, Shirley S. G. A cidade ausente. In: CARREIRA, Shirley S. G. Hispanismo 2000. Brasília: Associação Brasileira de Hispanistas, 2001.
EISENSTEIN, Sergei M. A Forma do Cinema. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1990.
FOUCAULT, Michel. Nietzsche, Freud, Marx. El cielo por asalto. Buenos Aires: Paidós, 1995.
MUKAROVSKY, Jan. Escritos sobre Estética e Semiótica de Arte. Lisboa: Estampa, 1993.
PAVIS, Patrice. Film est un film. Protée, Paris, v.19, n. 3, p. 12, 1991.
OLIVEIRA, Valdevino Soares de. Poesia e Pintura: um diálogo em três dimensões. São Paulo: Unesp, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.