VIOLETA PARRA AND THE BUILDING OF THE LATIN AMERICAN IDENTITY
Keywords:
Cultura, Identidade, Educação, ModernidadeAbstract
This paper aims at discussing how Violeta Parra’s songs help to build a rich and complex representation of the Latin American cultural identity. The theoretical background of this paper consists in contriubutions of thinkers of the Cultural Studies, mainly in relation to identity construction in the modern times. Among the authors referred to, we can list Stuart Hall, Néstor García Canclini, and Anthony Giddens, who help to understand and analyse Violeta Parra’s songs. As a result, we could observe the hybrid character of Violeta’s work, its affirmative força, its power as a form of cultural resistance against the social assymetries of the power relations established by society. Besides that,
Downloads
References
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 8. ed. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas. Trad. Ana Regina Lessa e Heloísa P. Cintrão. São Paulo: Editora EDUSP, 2006.
GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
MORALES, T. Leônidas. Violeta Parra: la última canción. Santiago: Editorial Cuarto Própio, 2003.
NAVARRETE, Ernesto Parra. Cancionero Violeta Parra: virtud de los elementos. Santiago: Fundación Violeta Parra, 2003.
NAVARRETE. Cancionero: virtud de los elementos. Santiago de Chile: Fundación Violeta Parra, Impresos Sócias, 2005.
SÁEZ, Fernando. La vida intranquila: Violeta Parra – biografia esencial. Santiago de Chile: Editoral Sudamericana, 1999.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
VORRABER COSTA, Marisa. Sujeitos e subjetividades nas tramas da linguagem e da cultura. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Cultura, linguagem e subjetividade no ensinar e aprender. São Paulo: DP&A Editora, 2000.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes: 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.