CONTRADIÇÕES DA CARNE
A MULHER E O NEGRO EM DOIS MOMENTOS DO NATURALISMO BRASILEIRO
Keywords:
Brazilian Literature, Naturalism, Adelaide Carraro, Júlio RibeiroAbstract
The aim of this paper is to analyse two authors – Júlio Ribeiro and his work: A carne and Adelaide Carraro and her work: Submundo da sociedade, two novels that epitomize distinct periods of Brazilian Naturalism (both works censured under the accusation of pornography) representing the prism of the characterizations of the woman and the black person by them presented. We focus on the images of feminine and black characters presented by those novels discussing whether they corroborate the assumption that Naturalism is essentially conservative, that it softens the conflicts which pervade the Brazilian society or – as we believe (this is our hypothesis) – the works of Ribeiro and Carraro represent a contradictory posture regarding questions as the role of women and blacks in the society – reflecting, therefore, contradictions and hesitations which are characteristic, until today, of the way Brazilian society address those themes.
Downloads
References
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 36. ed. São Paulo: Cultrix, 1994.
CARRARO, Adelaide. Submundo da sociedade. 4. ed. São Paulo: Gama, 1974.
CARRARO, Adelaide. Eu e o governador. São Paulo: L.Oren, 1967.
CHIARA, Ana Cristina de Rezende. Leituras malvadas. 1996. Tese (Doutorado em Letras) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1996.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. 39. ed. Rio de Janeiro: Record: 2000.
ROMERO, Sílvio. O naturalismo em literatura. São Paulo: Tipografia da Província de São Paulo, 1882.
RIBEIRO, Júlio. A carne. São Paulo: Savério Fittipaldi, s.d.
SILVA, José Bonifácio de Andrada e. Projetos para o Brasil. São Paulo: Publifolha/Cia. Das Letras, 2000.
SUSSEKIND, Flora. Tal Brasil, qual romance? Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.