TELEVISÃO BRASILEIRA

UMA (RE)VISÃO

Authors

  • Maria Luiza Gonçalves Baracho Universidade Federal do Paraná - UFPR

Keywords:

television, history, bibliography

Abstract

When reviewing the specialized bibliography about Brazilian television history from the 70’s to the present day, one finds that few authors wrote about the first twenty years of Brazilian television. This task has been taken by memorialists, who register remembrances and bits of information of the period. Some say that television in Brazil became a significant phenomenon only after Rede Globo appearance. No doubt that, together with Brazilian television networks, the old way of doing television, although remodeled, deserve not to be forgotten. Our aim is to point out a few reasons why the beginnings of Brazilian television has not aroused so much interest for historians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Luiza Gonçalves Baracho, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em História na mesma Universidade (doutoranda); pesquisadora da Diretoria do Patrimônio Cultural da Fundação Cultural de Curitiba (DPC/FCC).

References

BUCCI, Eugênio. Brasil em tempo de TV. São Paulo: Boitempo, 1997.

COSTA, Alcir Henrique da. Rio e Excelsior: projetos fracassados? In: Um país no ar: história da TV brasileira em três canais. São Paulo: Brasiliense, 1986.

DANIEL FILHO. O circo eletrônico: fazendo TV no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

FIGUEIREDO, Anna Cristina Camargo Moraes. “Liberdade é uma calça velha azul e desbotada”: publicidade, cultura de consumo e comportamento político no Brasil (1954-1964). São Paulo: Hucitec, 1998.

HAMBURGUER, Esther. Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano. In: NOVAIS, F. A. (Coord.). História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

KEHL, Maria Rita. Um só povo, uma só cabeça, uma só nação. In: Anos 70: televisão. Rio de Janeiro: Europa.

KEHL, Maria Rita. Eu vi um Brasil na TV. In: Um país no ar: história da TV brasileira em três canais. São Paulo: Brasiliense, 1986.

LORÊDO, João. Era uma vez ... a televisão. São Paulo: Alegro, 2000.

MATTOS, Sérgio. História da televisão brasileira: uma visão econômica, social e política. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MELLO, J. M. C. de; NOVAIS, F. A. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: NOVAIS, F. A. (Coord.). História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

MOREIRA, Roberto. Vendo a televisão a partir do cinema. In: A TV aos 50: criticando a televisão brasileira no seu cinqüentenário. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2000.

NAPOLITANO, Marcos. “Seguindo a canção”: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.

PEREIRA, Carlos Alberto. MIRANDA. Ricardo. Televisão: as imagens e os sons - no ar, o Brasil. São Paulo: Brasiliente, 1983.

PRIOLLI, Gabriel. Antenas da brasilidade. In: A TV aos 50: criticando a televisão brasileira no seu cinqüentenário. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2000.

SIMÕES, Inimá F. TV à Chateaubriand. In: Núcleo de Estudos e Pesquisas/FUNARTE (Coord.). Um país no ar: história da TV brasileira em três canais. São Paulo: Brasiliense, 1986.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da Tv. Rio de Janeiro: Record, 2000.

Published

2007-06-14

How to Cite

Gonçalves Baracho, M. L. . (2007). TELEVISÃO BRASILEIRA: UMA (RE)VISÃO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 4(2), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/727