ESTUDOS CULTURAIS, RECEPÇÃO E TEATRO
UMA ARTICULAÇÃO POSSÍVEL?
Keywords:
Theatrical Audiences, Communication’s Cultural StudiesAbstract
This paper is about a discussion concerning the possible between the audience of the Cultural Studies and the audience in the theatrical field. Thus, I consider to think and to construct, inhaled in theoreticians of the Communication (among others), a study of the reception that is located between the fields of the Cultural Studies in Communication and the theater. I talk about the reception studies in communication and to articulate a proposal of empirical study inspired in them.
Downloads
References
ARAÚJO, Inesita. Mediaciones y Poder. In: OROZCO GÓMEZ, Guillermo. (Coord.). Recepción y Mediaciones – Casos de investigación em América Latina. Buenos Aires: Norma, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BOURDIEU, Pierre. A Economia das Trocas Simbólicas. 5 ed., São Paulo: Perspectiva, 2004.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Cartografias dos estudos culturais – uma versão latino americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BUCHT, C.; FEILITZEN, C. von. Perspectivas sobre a criança e a mídia Brasília: UNESCO, SEDH/ Ministério da Justiça, 2002.
CARNEIRO NETO, Dib. Pecinha é a vovozinha! São Paulo: DBA, 2003.
GROSSBERG, Lawrence. On postmodernism and articulation: an interview with Stuart Hall. In: MORLEY, David; CHEN, Kuan-Hsing (Orgs.). Critical Dialogues in Cultural Studies. London/ New York: Routledge, 1996.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. América latina e os anos recentes: o estudo de recepção em comunicação social. In: SOUSA, Mauro Wilton de (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995.
MORLEY, David. Televisión, audiências y estúdios culturales. Buenos Aires: Amorrortu editores, 1996.
HALL, Stuart. Da Diáspora – Identidades e mediações culturais. Organização Liv Sovik. Belo Horizonte: Ed. UFMG/ Brasília: UNESCO, 2003.
HALL, Stuart; DUGAY, Paul (Orgs.). Questions of Cultural Identity. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage, 1997.
JOHNSON, Richard. O que é, afinal, Estudos Culturais? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Trad. e Org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LARROSA, Jorge. La experiência de la lectura: estúdios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes, 1996.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. América latina e os anos recentes: o estudo de recepção em comunicação social. In: SOUSA, Mauro Wilton de (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações – Comunicação, cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 1997.
MATTELART, Armand; NEVEU, Érik. Introducción a los estúdios culturales. Barcelona: Paidós, 2004.
MORLEY, David; CHEN, Kuan-Hsing (Orgs.). Critical Dialogues in Cultural Studies. London/ New York: Routledge, 1996.
OROZCO GÓMEZ, Guillermo. La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. Guadalajara, México/ La Plata, Argentina: Instituto Mexicano para el Desarrollo Comunitário / Universidad Nacional de La Plata, 2000.
OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Mediaciones familiares y escolares en la recepción televisiva de los niños. INTERCOM – Revista Brasileira de Comunicação, São Paulo, ano XIV, n. 64, p. 8-19, jan./jun. 1991.
OROZCO GÓMEZ, Guillermo (Coord.). Recepción y Mediaciones – Casos de investigación em América Latina. Buenos Aires: Norma, 2002.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PUPO, Maria Lúcia B. No Reino da Desigualdade – Teatro infantil em São Paulo nos anos setenta. São Paulo: Perspectiva, 1991.
SOUSA, Mauro Wilton de (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995.
WHITE, Robert. Media Reception Theory: Emerging Perpectives. INTERCOM – Revista Brasileira de Comunicação, São Paulo, vol. XVI, n. 1, p. 8-21, jan./jun. 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.