A ARTE NO TEMPO

POR UMA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL DOS OBJETOS ARTÍSTICOS

Authors

  • Giselle Martins Venâncio Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Keywords:

Cultural history, Art and History

Abstract

Aligned with the French cultural history, this paper intends to investigate the relationship between art, history and art history, considering cultural objects as a rich and sophisticated instrument to create representations, that contribute to form senses, or in other words, ways to look and see the reality and about which discussion is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giselle Martins Venâncio, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Graduada em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1987). Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense (1996) e doutora em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003), com bolsa de doutorado sanduíche na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (2000/2001). Atualmente, é bolsista de pós-doutorado Junior/CNPq junto ao Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BRAUSTEIN, P. Panofsky. In: BURGUIÈRE, André (Org.). Dicionário das ciências históricas. Rio de Janeiro: Imago, 1993.

BURKE, Peter. O que é História Cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CASSIRER, Ernst. Essência e efeito do conceito de simbólico. México: Fondo de Cultura Econômica, 1989.

CHARTIER, Roger. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In: História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

DUTRA, Eliana de Freitas. A tela imortal. O catálogo da exposição de História do Brasil de 1881. Anais do Museu Histórico Nacional, v. 37, 2005.

FRANCASTEL, Pierre. Problèmes de la sociologie de l´art. In: CHARTIER, Roger et al. La sensibilité dans la histoire. Paris: Gérard Monfort, 1987.

GINZBURG, Carlo. De Warburg a E. H. Gombrich: notas sobre um problema de método. In: Mitos, emblemas e sinais. Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

HANSEN, João Adolfo. Ler & ver: pressupostos da repesentação colonial. Veredas, 3-1, Porto, 2000.

LOWENTHAL, David. The past is a foreing country. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.

MENGER, Pierre-Michel; REVEL, Jacques. Présentation. Annales ESC, n. 6 (Mondes de l´art), p. 1337-1345, nov./dec. 1993.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SALGUEIRO, Heliana Angotti. Introdução à edição brasileira. In: BAXANDALL, Michel. Padrões de intenção: A explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SCHORSKE, Carl. A história e o estudo da cultura. Pensando com a história: indagações na passagem para o modernismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SCHORSKE, Carl. Introdução. In: Viena: fin de siècle. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

VENANCIO, Giselle. As flores raras do jardim do poeta. O catálogo da coleção Eurico Facó. Fortaleza: Secult/Museu do Ceará, 2006.

ZERNER, Henri. A arte. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (Orgs.). História: novas abordagens. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

Published

2006-12-12

How to Cite

Martins Venâncio, G. . (2006). A ARTE NO TEMPO: POR UMA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL DOS OBJETOS ARTÍSTICOS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 3(4), 1–15. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/792