CREATION AND THEFT OF WORDS
STATEMENTS, AUTHOR, READER
Keywords:
História, Mobilização, Literatura, Épico-TrágicoAbstract
This article pretends to discuss, from the analysis of a text “relatively unknown” as its author in the field of Brazilian literature, how literature is mobilized in social relations. Understanding such mobilization can reveal the structure of feeling within which text was generated. In this sense, the aesthetic elements mobilized reveal the relationship between the author, his practice awareness and fiction.
Downloads
References
AIRES NETO, Abílio Wolney. O Duro e a Intervenção Federal. Anápolis: Edição do autor na Biblioteca Virtual, 2003, p. 19. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/12725404/abilio-wolney-aires-neto-dno/3
BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Razoes Práticas: Sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 1996.
COUTINHO, Afrânio do Santos. Euclides, Capistrano e Araripe. Rio de Janeiro: Ed. Ouro, 1967.
GINZBURG, Carlo. O Fio e os Rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Cia das Letras, 2007.
JAUSS, Hans Robert et all. A Literatura e o Leitor: textos de estética da recepção. Coordenação e tradução de Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
OLIVEIRA, Franklin de. Euclides da Cunha: a espada e a letra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
PAZ, Octávio. Signos em rotação. Tradução de Sebastião Uchoa Leite; Celso Lafer e Haroldo de Campos (Orgs.). São Paulo: Perspectiva, 2012.
SCHNEIDER, Michel. Ladrões de Palavras: ensaio sobre o plágio, a psicanálise, e o pensamento. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.
WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. 2 ed. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.