HISTORIOGRAFIA DO CINEMA BRASILEIRO DIANTE DAS FRONTEIRAS ENTRE O TRÁGICO E O CÔMICO

REDESCOBRINDO A “CHANCHADA”

Authors

Keywords:

História e Historiografia, Cinema Brasileiro, Chanchada

Abstract

This article shows the way as the historiography of the Brazilian cinema, when dealing with the Chanchadas, being based on the critical ones of time, finishes reproducing a tradition that establishes rigid borders between tragic and the comic. These borders relegate the comedy to a secondary plan. This article argues, moreover, the possibilities of critical to this historiography by means of the dialogue with the M. Bakthin’s ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Poética. Coleção: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

ALBERTI, V. O Riso e o Risível na História do Pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed/FGV, 1999.

ECO, U. O Nome da Rosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1983.

CARLSON, M. Teorias do Teatro. São Paulo: UNESP, 1997.

VIANY, A. Introdução ao Cinema Brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Revan, 1993.

EMILIO, P. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

Published

2020-10-23

How to Cite

Ramos, A. F. . (2020). HISTORIOGRAFIA DO CINEMA BRASILEIRO DIANTE DAS FRONTEIRAS ENTRE O TRÁGICO E O CÔMICO: REDESCOBRINDO A “CHANCHADA” . Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 2(4). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/869