Militant Images

Representations of the French Revolution in Jacques-Louis David Painting

Authors

  • Marcos Antonio de Menezes Universidade Federal de Jataí - UFJ

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.954

Keywords:

History, Representations, Politics, France, Painting

Abstract

The intention in this study is valeric us of the images as a historical source and from the reading of a group of them, produced in France in the period from 1784 to 1793, read some representations of the French Revolution of 1789. We intend to read in the images a certain intentionality in portraying the present and proposing an action that takes place in the political bias. To this end, were selected four (4) paintings by Jacques-Louis David (1748-1825), which, in our view, are representative of the events of the most revolutionary period that France, and perhaps the world, has lived. We are aware that an image (a canvas) belongs to the other category of object, different from a written text, and therefore requires a refined methodological effort for its reading. And it is good to say that no object of investigation holds the total truth and that is why historians are always claiming a collection of documents around them when they are ready to search.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGAN, Giulio Carlo. A arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

ARGAN, Giulio Carlo. A arte moderna na Europa: de Hagarth a Picasso. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa: volume único. Rio de Janeiro: Nova Aguilar,1995.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BURKE, Peter. Testemunho ocular: história e imagens. Bauru, SP: EDUSC, 2004.

CARLA BORTOLINI. Os lictores trazem a Brutus os corpos de seus filhos. Disponível em: <http://carlabortoloni.blogspot.com.br/2011/05/mais-uma-de-david.html>. Acesso em: 29 dez. 2016.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CLARK. T. J. Modernismos: ensaios sobre política, história e teoria da arte. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

DOIS PENSAMENTOS. O juramento dos Horácios. Disponível em: <http://www.doispensamentos.com.br/site/?p=680>. Acesso em: 27 dez. 2016.

FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara 2002.

FRIEDLAENDER, Walter. De David a Delacroix. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

HAUSER, Arnold. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia: com esclarecimentos ocasionais sobre diferentes pontos da história da arte antiga. São Paulo: Iluminuras, 1998.

MARX, Karl. O 18 Brumário e cartas a Kugelmam. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

STAROBISNSKI, Jean. 1789: os emblemas da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

WIKIPÉDIA. A morte de Marat. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/A_Morte_de_Marat>. Acesso em: 03 jan. 2017.

WIKIPÉDIA. O juramento do Jogo de Péla. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Juramento_do_Jogo_da_P%C3%A9la#/media/File:Le_Serment_du_Jeu_de_paume.jpg. Acesso em: 29 dez. 2016.

Published

2020-12-23

How to Cite

de Menezes, M. A. . (2020). Militant Images: Representations of the French Revolution in Jacques-Louis David Painting. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(2), 298–319. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.954