Political Persecution in Brazilian Classical Music
A DSIEC/MEC’S Espionage
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.972Keywords:
Brazilian classical music, Military Dictatorship, BureaucracyAbstract
This article analyses how some persecution mechanisms utilized by the intelligence departments from the Ministry of Education and Culture (MEC) in dictatorship years functioned in an area that is internally understood as “censorship less” – the classical music. To this end, we will primarily use an espionage document written in 1969 by the Department of Institutional Security of MEC (DSIEC/MEC). This document, released by the works of the National Truth Comission and found by this research in the National Archive in Rio de Janeiro, shows that there was espionage and persecution of composers, performers and administrators linked to this sector. Those persecuted, we noted, normally occupied a relevant position in the classical music life and sometimes official jobs in the State, as well as were introducing changes in the scenario. The aim of this paper is to unravel this impasse and to understand the cultural and political implications of this bureaucratic process.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W; et. al. Authoritarian Personality. New York: Norton, 1983.
ABREU, Anna Edy Hecker. Ofício (no. 033/69) da Divisão de Segurança e Informação do Ministério da Educação e Cultura (DSIEC/MEC). SIAN/Arquivo Nacional do Rio de Janeiro. Disponível em: < http://sian.an.gov.br/sianex/Consulta/Pesquisa_Livre_Painel_Resultado.asp?v_CodReferencia_id=1817831&v_aba=1> Acesso em 15 de setembro de 2018.
BELCHIOR, Pedro. O Maestro do Mundo: Heitor Villa-Lobos e a diplomacia cultural brasileira. Tese (Doutorado). Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2019.
CARVALHO, José Murilo. In Memorian – Victor Nunes Leal. Em: CARVALHO, José Murilo. Pontos e bordados: escritos de história e política. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005.
DSI/MRE. Informe 914/81: Viagem da senhora Myriam Dauelsberg. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro, SIAN. 17 de novembro de 1981.
D’OLIVEIRA, Raul Martinho de Sá. A Orquestra Sinfônica Nacional e sua história: catálogo comentado das gravações realizadas pela Rádio MEC entre 1961 e 1963. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação, Centro de Letras e Artes, UERJ, 2013.
ESTRELLA, Arnaldo. Depoimento a Henrique Morelenbaum, Arminda Villa-Lobos e Eurico Nogueira França. Coleção Depoimentos (CD). Rio de Janeiro: Fundação Museu da Imagem e do Som, 1978.
ESTRELLA, Arnaldo, Depoimento a Henrique Morelenbaum, Arminda Villa-Lobos e Eurico Nogueira França, Depoimentos
HOFSTADTER, Richard. The Paranoid Style in American Politics. Cambridge: Harvard University Press, 1996.
FICO, Carlos. Como eles agiam: o subterrâneo da ditadura militar: espionagem e policia política. Rio de Janeiro: Editora Record, 2001.
FICO, Carlos. “’Prezada Censura’”: cartas ao regime militar”. Topoi. Rio de Janeiro, dez/2002. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101X003005011
MARTINELLI, Leonardo. “Marlos Nobre, 75 anos a mil. Revista Concerto, no. 204, abril de 2014. https://www.concerto.com.br/sites/default/files/Abril-2014_site.pdf>. Acesso em 7 de julho de 2019.
MATÉRIA/CAPA. Consultor dirige a inquisição no MEC. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 29 de abril de 1964.
MATHIAS, Suzeley Khalil. A militarização da burocracia: a participação militar na administração federal das Comunicações e da Educação (1963-1990). São Paulo: Ed. UNESP, 2004.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o Regime Militar. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2014.
SNI. Informe (008934) sobre Myriam Dauelsberg para a Agência Central do Serviço Nacional de Inteligência. SIAM/Arquivo Nacional do Rio de Janeiro, 17 de maio de 1979. http://www.sian.an.gov.br/sianex/Consulta/Pesquisa_Livre_Painel_Resultado.asp?v_CodReferencia_id=1836473&v_aba=> Acesso em 15 de setembro de 2018.
TACUCHIAN apud SALLES. Paulo de Tarso. Aberturas e impasses: o pós-modernismo na música e seus reflexos no Brasil, 1970-1980. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
VENTROMILLA, Clayton. “Brasil, anos 1970: um estudo sobre o Instituto Nacional de Música da FUNARTE”. Resonancias, vol. 21, no. 40, janeiro-junho 2017. DOI: https://doi.org/10.7764/res.2017.40.6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.