THEATER OF MEMORIES AND KNOWLEDGE
THE IMPORTANCE OF ETHNOCIENCES AND ACTIVE EXCHANGE OF KNOWLEDGE IN ECOMUSEUMS
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i1.923Keywords:
Bioculture, Epistemology, Complexity, Exchange of knowledgeAbstract
Reflections from the research on the Espaço Ciência of NUPEM / UFRJ Macaé in which we analysed the application of the term "active exchange of knowledge" used in the creation of the university extension project. As we deepened the study, we perceive the rhetorical use of expression, operated without an epistemological analysis that is consistent with its effective application in a dialogical space. Through the critical look of the Complexity theory, we understood that the nature of the epistemological obstacles that hinder the effective operationalization of a dialogical concept in the space still fixed in the classical scientific paradigm.
Downloads
References
BITTER, Daniel; FALCÃO, Andréa; MARANDINO, Martha; MENDONÇA, Rosa Helena. (2009) Museu e Escola: educação formal e não formal. Ano XIX - No 3 -
Maio.
CORRÊA, Alexandre Fernandes. Patrimônios bioculturais: ensaios de antropologia do patrimônio e das memórias sociais. 1. ed. São Luís: EDUFMA, 2008.
________. Teatro das memórias: ensaios sobre ação cultural na atualidade. São Luís: EDUFMA, 2013a
________. Aproximações entre os Estudos Culturais e da Complexidade na Alta Modernidade. (2013a) Conferência / I Fórum em Humanidades. Campus UFRJ-Macaé.
COSTA, R.G.A. Os Saberes Populares da Etnociência no Ensino das Ciências Naturais. Revista Didática Sistêmica, ISSN 1809-3108, 2008, Volume 8, julho a dezembro.
ESPAÇO CIÊNCIA, 2008. Informações sucintas no site: http://www.macae.ufrj.br/index.php/2016-02-19-17-10-55/2016-02-22-13-24-
/projetos-concluidos/2299-acoes-integradas-do-espaco-ciencia-para-a-promocao-dodesenvolvimento-socioambiental-no-norte-fluminense
ESPAÇO CIÊNCIA cadastrado no ano de 2007, no portal SIGPROJ (MEC/UFRJ): http://sigproj1.mec.gov.br/siex.php?id=7&plataforma=1&acao=1
FERRÃO, Victor Alexandre Oliveira Seixas. Os Espaços Museológicos E As Possíveis Mediações Entre Os Saberes Sobre A Diversidade Biológica. Dissertação
de Mestrado (Mestrado em Ciências Ambientais e Conservação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2007, Macaé.
FOUCAULT, Michel. Em Defesa da Sociedade: curso no Collège de France (1975/1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.
IBRAM - Link: http://www.museus.gov.br/
LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia Estrutural II. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
MACDONALD, S.; FYFE, G. Theorizing Museums. Oxford: Blackwell, 1996.
MARANDINO, Martha. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 12 (suplemento), p. 161-81, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400009
________, Martha; MÔNACO, Luciana (Org.) .Educação em Museus: A Mediação Em Foco. São Paulo, SP: Geenf / FEUSP, 2008
______. Educação em Museus: Pesquisas e Prática. São Paulo: FEUSP,2013.
MASSARANI, Luisa (org.) Diálogos & ciência: mediação em museus e centros de Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007.
MORIN, Edgar. Religação dos saberes. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
_______. (2005) Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005
MUSEU E ESCOLA: educação formal e não formal. (2009) Ano XIX - No 3 - Maio.
POSEY, Darrel A. Manejo da floresta secundária, capoeiras, campos e cerrados
(Kayapó). In: Suma Etnológica Brasileira, volume I: etnobiologia (B. Ribeiro, org.). Petrópolis: Vozes, 1987.
_______.Ethnobiology and ethnodevelopment: importance of traditional
knowledge and traditional peoples. In Pei Shengji, Su Yong-ge, Long Chun-lin, K. Marr & D. A. Posey (Eds.), 1996.
PRIGOGINE, Ilya & STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília: Universidade de Brasília,1991.
PRIGOGINE, Ilya. O Fim das Certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.
SMOLENTZOV, Vera Maria Neves. A Religação das Ciências. Araçatuba, v.2 n.2, p. 69 -76 • jun,2004. DOI: https://doi.org/10.6005/2179-5991.2004v2p69
WALLERSTEIN, Immanuel. O fim do mundo como o concebemos. Rio de Janeiro: Revan, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.