CULTURAL DIVERSITY AND IDENTITY

AN ANALYSIS OF THE INFANTILE WORK "BREAD AND CIRCUS"

Authors

  • Sonia de Oliveira Barbosa Universidade Fundação Mineira de Educação e Cultura - FUMEC
  • Luiz Claudio Vieira de Oliveira Universidade Fundação Mineira de Educação e Cultura – FUMEC

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1072

Keywords:

Cultural diversity, Identity, Children's literature

Abstract

The present study consists of analyzing the contemporary children's literary work: "Bread and Circus" by the authors of Minas Gerais: Leo Cunha and André Salles-Coelho, observing the cultural diversity and identity aspects present in the artwork. It is presumed that the work problematizes cultural diversity, social and personal difference, as well as the question of identity and social exclusion. Thus, the authors construct a discourse about social diversity, allowing children to reflect on themselves and the other through social interaction, providing the process of identity construction, becoming capable to reflect on the cultural values ​​present in the society in which they live. This article stands out as a methodology of intensive reading of the work "Bread and Circus", in order to identify in the narrative how it presents cultural diversity and identity. In the alternative, subsidiary concepts extracted from Discourse Analysis were applied: Mainguenau (1989, 1996, 2001) and Charaudeau (2010a, 2010b, 2016). Based on the study data, we perceive cultural elements introducing in the narratives that contributes to the discussion of cultural diversity and identity, allowing the children a reflection that there are groups that are different from each other, but the rights between them are correlated.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, José Márcio (Org.). Diversidade cultural: da proteção à promoção. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CARVALHO, Bárbara Vasconcelos de. A literatura infantil: visão histórica e crítica. 3. ed. São Paulo: Global, 1989.

COELHO, Nely Novaes. A literatura infantil. 3. ed. ref. ampl. São Paulo: Quíron, 1984.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda., 1999.

CUNHA, Leo; SALLES-COELHO, André. Pão e Circo. Belo Horizonte: Atual, 2002.

CHARAUDEAU, Patrick. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. Tradução de Ângela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2016.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. Tradução de Ângela M. S.Correa e Ida Lúcia Machado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010a.

CHARAUDEAU, Patrick. O discurso propagandista: uma tipologia. In: MACHADO, Ida Lucia; MELLO, Renato. Análises do Discurso Hoje. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010b, p. 57-78. v. 3. Disponível em: <http://www.patrick-charaudeau.com/IMG/pdf/2010_d_Disc-_Propag-_Belo_Vol3__ARTICLE.pdf>. Acesso em: 13 out. 2016.

MAINGUENAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes, 1989.

MAINGUENAU, Dominique. O contexto da obra literária. Tradução de Marina Appenzeller. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MAINGUENAU, Dominique. Pragmática para o discurso literário. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria Cultural e Educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: autêntica, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2013.

Published

2021-06-28

How to Cite

de Oliveira Barbosa, S. ., & Vieira de Oliveira, L. C. (2021). CULTURAL DIVERSITY AND IDENTITY: AN ANALYSIS OF THE INFANTILE WORK "BREAD AND CIRCUS". Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 18(1), 491–508. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1072