On punishment and humiliation

education for women in the charity houses in Northern Brazil (1860-1883)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1258

Keywords:

gender , humiliation, training, father Ibiapina

Abstract

The objective of this article is to analyze normative socio-cultural markers on the female condition, in gender relations in the second half of the 19th century, in the educational project taught at Charity Houses, founded by the missionary Fr. Ibiapina, located in different cities in the state of Paraíba, Pernambuco, Ceará and Rio Grande do Norte, as social assistance works. Founded in 1860, they fulfilled the function of welcoming and educating orphan girls and poor women in the rules of good living.

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Author Biographies

Ana SOUSA, Grupo de Pesquisa História dos Sertões UFRN/CNPQ

Estágio pós-doutoral concluido no Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais/Antropologia (2020) - PUC/SP. Doutorado em Ciências Sociais na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP . Mestrado em História Social pela PUC/SP . Especialização em História pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Atualmente como pesquisadora no Grupo de Pesquisa História dos Sertões UFRN/CNPQ. 

Juliana RAMOS, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Coordenadora de Projetos na Gestão Pedagógica (Geped) do Grupo de Supervisão Educacional no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (governo do estado de São Paulo). Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" , UNESP Araraquara, mestra em Ciências Sociais pela PUC-SP , especialista em História, Sociedade e Cultura pela PUC-SP.

Leonardo MATA, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Mestrando em História na UNIFESP, Licenciado em História pela Faculdade Sumaré. 

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Published

2024-06-27

How to Cite

SOUSA, A., RAMOS, J., & MATA, L. (2024). On punishment and humiliation: education for women in the charity houses in Northern Brazil (1860-1883). Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 796–826. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1258