The "new traditional" commercial

an analysis of the "ponte entre povos" musical project (2001 - 2005) from a cultural industry perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1307

Keywords:

Palikur, Bridge Between Peoples., Cultural Industry., Music.

Abstract

The present work aims at analyzing the musical project Ponte entre Povos (Bridge between peoples), performed between the years 2001 and 2005 by indigenous ethnic groups from the north of Pará and Oiapoque, in Amapá. In the analysis, we intend to discuss the development of the project, as well as the commercialized musical products, taking into consideration the contradictions and negotiations of the Palikur indigenous people in relation to their ritualistic music, under the perspective of the cultural industry and its commercial effects for the producers and authors of the works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Venâncio PEREIRA G., Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor de História da Secretaria de Estado de Educação do Amapá (SEED). Doutorando pelo programa de Pós-Graduação em História Social/UFRGS.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. Pp. 169 a 214. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da cultura de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 364p.
ADORNO, Theodor. “O Fetichismo na Música e a Regressão na Audição” In: Os Pensadores: Adorno. São Paulo: Nova Cultural, 1999, p. 65-85.
ANDRADE, Ugo Maia. O real que não é visto: xamanismo e relação no baixo Oiapoque (AP). 2007. 332 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo/Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, São Paulo, 2007.
ARNAUD, Expedito. Os índios da região do Uaçá (Oiapoque) e a proteção oficial brasileira. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, n.s. Antropologia, 1969, n.40, 37 p.
ARNAUD, Expedito. Os índios Palikur do rio Urucauá: tradição tribal e protestantismo. Publicações avulsas do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, 1984, n.38, 82p.
BARREIROS, Pauliany Cardoso. Amapá à francesa: viajantes franceses na Amazônia setentrional do século XIX. 1ª ed. Macapá, AP: Instituto Amigos em Ação; Editora Latitude Zero, 2017.
CAPIBERIBE, Artionka. Batismo de fogo: os Palikur e o Cristianismo. São Paulo: Annablume/ Fapesp/ Nuti, 2007. 276 p.
CAPIBERIBE, Artionka. Nas duas margens do rio: alteridade e transformações entre os Palikur na fronteira Brasil/Guiana francesa/ Artionka Capiberibe. Rio de Janeiro, PPGAS-MN/UFRJ, 2009. 425 pp., xviii pp.
CAPIBERIBE, Artionka. Os Palikur. In: MIRANDA, Marlui (Org.). Ponte entre Povos: a música dos índios e a música erudita no Amapá/Brasil. São Paulo: SESC, 2005.p.115-200.
CAPIBERIBE, Artionka. Não cutuque a cultura com vara curta: os Palikur e o projeto “Ponte entre Povos”. In: CESARINO, Pedro de Niemeyer; CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. (Org.). Políticas Culturais e Povos Indígenas. 1ª ed.São Paulo: Editora Unesp - Cultura acadêmica, 2014, v. , p. 165-195.
CARDOSO, Ciro Flamarion Santana. Economia e sociedade em áreas coloniais periféricas: Guiana Francesa e Pará, 1750-1817. Rio de Janeiro: Edição Graal, 1984.
CARDOSO, Francinete do Socorro Santos. Entre conflitos, negociações e representações: o Contestado Franco-Brasileiro na última década do século XIX. Belém: Associação de Universidades Amazônicas, Universidade Federal do Pará, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, 2008. 222p.;il.
CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. Políticas culturais e povos indígenas – Uma introdução. In: CESARINO, Pedro de Niemeyer; CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. (Org.). Políticas Culturais e Povos Indígenas. 1ª ed. São Paulo: Editora Unesp - Cultura acadêmica, 2016, v. .p. 9-21.
DUARTE, Rodrigo. Indústria cultural: uma introdução / Rodrigo Duarte. - Rio de Janeiro : Editora FGV, 2010. 132 p. (Coleção FGV de bolso. Série Filosofia).
HOBSBAWM, Eric. “O artista se torna pop: nossa cultura em explosão” In: Tempos Fraturados: cultura e sociedade no século XX. São Paulo: Cia das Letras, 2013, p. 299-309.
HOBSBAWM, Eric. “Para onde vão as artes” In: Tempos Fraturados: cultura e sociedade no século XX. São Paulo: Cia das Letras, 2013, p. 27-38.
MARTINS, José de Souza. Fronteira: A degradação do Outro nos confins do humano. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
MIRANDA, Marlui (Org.). Ponte entre Povos: a música dos índios e a música erudita no Amapá/Brasil. São Paulo: SESC, 2005.
NASCIMENTO, Bruno Rafael Machado; SILVA, Giovani José da. Sobre vivências negociadas: indígenas e jesuítas franceses no Oiapoque setecentista. HABITUS, v. 17, p. 357-378, 2020.
SARNEY, José Ribamar; COSTA, Pedro. Amapá: a terra onde o Brasil começa. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 1999. 270 p.: il., fot. (2a edição) – (Coleção Brasil 500 anos)
SILVA, Gutemberg de Vilhena; RÜCKERT, Aldomar Arnaldo. A fronteira Brasil – Mudança de usos políticos-territoriais na fronteira entre Amapá (BR) e Guiana francesa (FR). Confins (Paris), 2009.22 p.
TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. No bom da festa: o processo de construção cultural das famílias Karipuna do Amapá. São Paulo: Edusp, 2003.
VIDAL, Lux Boelitz. Outros Viajantes. Revista USP, São Paulo, 2000.

Published

2024-06-27

How to Cite

PEREIRA G., V. (2024). The "new traditional" commercial: an analysis of the "ponte entre povos" musical project (2001 - 2005) from a cultural industry perspective . Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 454–480. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1307