COMMUNITY AND AFRO-BRAZILIAN CULTURE IN BARRAVENTO (1962, GLAUBER ROCHA)
DOI:
https://doi.org/10.35355/0000030Keywords:
Glauber Rocha, Barravento, Comunidade, Cultura Afro-brasileira, PescadoresAbstract
This paper analyzes the movie Barravento (1962), directed by Glauber Rocha, according to the concepts of community found in the works of Maurice Blanchot, Jean-Luc Nancy, Giorgio Aamben and Roberto Esposito to reveal aspects of Afro-Brazilian culture. The goal was to understand the constitutive dynamic of a group of black fishermen, from Praia de Buraquinho, close to Itapuã, in metropolitan Salvador – Bahia, depicted in the movie. The common spaces, as well as the group’s shared activities, emerge as agglutinative elements. The analysis of the movie has shown that the group of fishermen is constantly instigated by their members, whether in the search for an identity, or in denouncing their conditions of living.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. La comunità che viene. Torino: Bollati Boringhieri, 2001.
AGIER, Michel. Anthropologie du carnaval: la ville, la fête et l’Afrique à Bahia. Marseille: Éditions Parenthèses/IRD, 2000.
BLANCHOT, Maurice. A comunidade inconfessável. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.
CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 8, p. 67-89, 1970.
ESPOSITO, Roberto. Comunidad, inmunidad y biopolítica. Madrid: Ed. Herder, 2009.
ESPOSITO, Roberto. Communitas: origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2012.
FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 48. ed. São Paulo: Global, 2003.
GERBER, Raquel. Glauber Rocha e a experiência inacabada do cinema novo. In: GERBER, Raquel; et al. Glauber Rocha. 2. ed. São Paulo; Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1991.
GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
NANCY, Jean-Luc. La comunidad inoperante. Santiago: Lom Ediciones, 2000.
NANCY, Jean-Luc. La declosión: deconstrucción del cristianismo, 1. Buenos Aires: Ediciones La Cebra, 2008.
NANCY, Jean-Luc. Conloquium. In: ESPOSITO, Roberto. Communitas: origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2012.
PINTO, Álvaro Vieira. Ideologia e desenvolvimento nacional. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura; Instituto Superior de Estudos Brasileiros, 1960.
PRADO JÚNIOR, Caio. Formação do Brasil contemporâneo: colônia. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1961.
RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2003.
SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloisa Murgel. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Teorias raciais. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio. Dicionário da escravidão e liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
TAVARES, Odorico. Bahia: imagens da terra e do povo. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1951.
XAVIER, Ismail. Barravento: alienação versus identidade. In: XAVIER, Ismail. Sertão-mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.