Plural existences

gender and sexuality in the initial formation of History/teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1379

Keywords:

Teacher education, gender, sexuality, Human Rights

Abstract

This article seeks in an intersectional relationship between Human Rights and Rducation discuss the lack of approaches on gender and sexuality s to gender and sexuality in education impacts lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT+) students. This qualitative, exploratory, and descriptive research, supported by the technique of “prose analysis” (ANDRÉ, 1983), was carried out with academics from the first period of the Degree Course in History, at the Federal University of Tocantins. The theoretical references of Louro (2014; 2021), Britzman (1996), Foucault (2021) and Miskolci (2014) collaborated to understand that this absence exposes these students to constant violence and prevents a safe and full education. Among the results, there was a need to train teachers who support LGBT+ students and create spaces for positive visibility and self-assertion of identity.

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Author Biographies

Plábio Marcos DESIDÉRIO Martins, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutorado em Comunicação pela Universidade de Brasília. Professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins, lotado no Colegiado de História. Professor do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura e Território. 

Rosária Helena NAKASHIMA Ruiz , Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Pedagoga.Doutora na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares, pela Faculdade de Educação da USP. Professora Adjunta do Curso de Licenciatura de História da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura e Território (UFT). 

Fernando LIMA Sousa , Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas - PPGFOPRED da Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Licenciado em História pela Universidade Federal do Tocantins - Campus de Araguaína (TO). Foi bolsista do Programa Institucional de Monitoria Indígena (PIMI) nas disciplinas de História do Brasil I (2018.2); Sociologia da Educação (2019.1) e Metodologia da Pesquisa em História (2019.2). Foi bolsista do Projeto de Extensão "Projeto Cinema e História: o cinema como leitura histórica e produção do conhecimento", em 2020. Interesses de pesquisa: Gênero e Sexualidade na Educação; Masculinidades; Formação de Professores; Ensino de História; Instrumentos didáticos; e História, Gênero e Sexualidade.

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Published

2023-12-19

How to Cite

DESIDÉRIO Martins, P. M., NAKASHIMA Ruiz , R. H., & LIMA Sousa , F. (2023). Plural existences: gender and sexuality in the initial formation of History/teachers. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 117–147. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1379