Culture in Human Rights and Education to the Empowerment of Women and Girls

Authors

  • Rosana Maria SCHWARTZ Pires Barbato Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM
  • Lúcia Helena BETTINI Polleti Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1384

Keywords:

Culture, Education, Gender, Human Rights

Abstract

In the 21st century, the academic discussions about the human rights, specifically about women, have incorporated the researchers, projects and actions of the movements, networks and social collectives and had facilitated renewals of the thematic in the universities, with new methodological strategies and analytical categories that converge with the current policies. In this article we aim to deal with gender category, it's epistemological frontiers, new paradigmatic references and it's contribution to the to the advances in women rights through the means of education. Adoption of the international documental analysis methodology of the United Nations Organization about women and the current Brazilian Constitution of 1988, under the theories of Celso Lafer, Maria Izilda Santos Matos, Norberto Bobbio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana Maria SCHWARTZ Pires Barbato , Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doutora em História Social na subárea da História Cultural – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC- SP (2007); Mestre em Educação, Arte e História da Cultura na subárea dos Direitos das Mulheres pela Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM (2001); Professora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM.Desenvolve pesquisas nas áreas da História, Direitos Humanos e Cidades.

Lúcia Helena BETTINI Polleti, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutora em Direito do Estado - subárea Direito Constitucional pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009); Mestre em Direito do Estado - subárea Direito Constitucional pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Advogada em São Paulo. Sócio membro do IBDC - Instituto Brasileiro de Direito Constitucional. Integra o Conselho Editorial da Revista de Direito Educacional e da Revista de Direito das Comunicações, Editora Revista dos Tribunais. Atualmente é Professora do programa de Pós-graduação lato sensu do Instituto Toledo de Ensino - ITE, Bauru; Professora titular da Universidade de São Caetano do Sul - USCS, nas Escolas de Direito e Humanidades e da Escola da Indústria Criativa e Professora no Curso de Pós-Graduação em Segurança Pública e Direitos Humanos; Professora no IBEGESP - Instituto Brasileiro de Educação em Gestão Pública. É também Professora Conferencista da Escola Superior do Ministério Público do Estado de São Paulo, Professora convidada da Fundação Dom Cabral e Professora convidada na Escola do Parlamento da Câmara Municipal de São Paulo.

References

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. Tradução de R. Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ATTIÉ, Alfredo. Towards International Law of Democracy. Valencia: Tirant, 2021
ATTIÉ, Alfredo. Brasil em Tempo Acelerado: Política e Direito. São Paulo: Tirant, 2021.
ATTIÉ, Alfredo e BETTINI, Lúcia Helena Polleti. Solidariedade, Cuidado e Vulnerabilidade Cidadã. In: Cuidado e Solidariedade: prática social e institucional. Coordenadores: Tânia da Silva Pereira; Guilherme de Oliveira e Antônio Carlos Mathias Coltro. Indaiatuba, São Paulo: Editora Foco, 2022.
LAFER, Celso. A Reconstrução dos Direitos Humanos. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
BETTINI, Lucia, SCHWARTZ, Rosana. 22 e seus desdobramentos territoriais ainda sobre o território feminino. IN: SCHWARTZ, Rosana; GUIRADO, Vanessa; CAETANO, Sheila, BETTINI, Lucia. 22 e seus desdobramentos territoriais. São Paulo, LiberArs, 2022
MATOS, Maria Izilda, BORELLI, Andrea, SCHWARTZ, Rosana. Quebradeiras de coco de Babaçu: gênero, lutas, sustentabilidade e terceiro setor. São Paulo, e-Manuscrito, 2022.
SCHWARTZ, Rosana M.P.B. Beijing, muito mais que palavras. A quarta conferência sobre a mulher da Organização das Nações Unidas – ONU. Curitiba, Appris, 2017.

DOCUMENTOS INTERNACIONAIS
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Conclusão Geral do relatório Ofcial do Governo Brasileiro para a IV Conferência sobre a Mulher. Assemblela Geral, 6 de outubro de 1999
Conferência do Cairo - Plataforma de Ação
Conferência de Beijing - Plataforma de Ação, 1995
Convenção Sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação Contra a Mulher.

Published

2024-06-27

How to Cite

SCHWARTZ Pires Barbato , R. M., & BETTINI Polleti, L. H. (2024). Culture in Human Rights and Education to the Empowerment of Women and Girls. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 146–171. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1384