Human rights education
the question is to make sense
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1385Keywords:
human rights, education, history, social pedagogyAbstract
The Universal Declaration of Human Rights, a modern instrument for the indispensable redirection of our practices, values and relationships with others, is not a disconnected point in history, but the unfolding of several moments that nurtured it. This article brings a bibliographic tracing of these moments, according to timelines proposed by some authors who analyzed the so-called “invention” of Human Rights, and points to school and social education as the effective means of promoting and giving “meaning” to these rights among nations.
Downloads
References
ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida Rita (Org.). Pacificando o branco: cosmologias do contato no norte-amazônico. São Paulo: Ed. Unesp/ Imprensa Oficial do Estado, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/books.irdeditions.24689
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. 1940. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas - vol. 3. Ed. São Paulo: ed. Brasiliense, 1987, p. 222-234.
BOBBIO, N. O positivismo jurídico: lições de filosofia do direito. São Paulo: Ícone, 1995.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 12 fev. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Resolução Nº 1, de 30 de maio de 2012. Brasília, MEC/CONSED/CONSELHO PLENO, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
DIAS, Adelaide A. Da educação como direito humano aos direitos humanos como princípio educativo. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy, et al. Educação em Direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007, p. 441-456.
DINIZ, Débora. Antropologia e os limites dos Direitos Humanos: o dilema moral de Tashi. In: NOVAES, Regina Reyes; LIMA, Roberto Kant (org.). Antropologia e Direitos Humanos. Niterói/RJ: Ed UFF, 2001, p. 17-46.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17.Ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.
GILBERT, Martin. A Segunda Guerra Mundial: os 2.174 dias mudaram o mundo. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2014.
HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MONTERO, Paula (org.). Deus na aldeia: missionários, índios e mediação cultural. São Paulo: Globo, 2006.
OLIVEIRA, Samuel A. M. de. A teoria geracional dos Direitos do Homem. Theoria – Revista de Filosofia da Faculdade Católica de Pouso Alegre, edição 03/ 2010, p. 10-26.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Declara%C3%A7%C3%A3o-Universal-dos-Direitos-Humanos/declaracao-universal-dos-direitos-humanos.html. Acesso em: 14 fev. 2016.
ORLANDI, Eni P. Educação em direitos humanos: um discurso. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy, et al. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007, p. 295-311.
PLATÃO. A República. 9.ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. 2.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do Contrato Social. São Paulo: Russel, 2006.
RYYNÄNEN, Sanna. Breve relato sobre a história e a atualidade da Pedagogia Social e um olhar na Finlândia. In: SOUZA NETO, J. C.; RYYNÄNEN, S.; SCHWARTZ, R. M. P. B. (Orgs). Ação e Reflexão, Reflexão e Ação: Pedagogia Social, Arte e Cultura. Rio de Janeiro: Rio Books, 2022, p. 16-21.
SANTOS, Boaventura de Souza. Uma concepção multicultural de Direitos Humanos. Lua Nova, nº 39, 1997, p.105-124. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64451997000100007
SEGATO, Rita Laura. Antropologia e Direitos Humanos: alteridade e ética no movimento de expansão dos Direitos Universais. MANA 12 (1): 207-236, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132006000100008
SOUZA NETO, João Clemente. Pedagogia Social: a formação do educador social e seu campo de atuação. Cadernos de Pesquisa em Educação PPGE-UFES, v. 16, n. 32. Vitória, 2010, p. 29-64.
SOUZA NETO, J. C.; SCHWARTZ, R. M. P. B. A emergência de uma Pedagogia humanizadora na América Latina. In: SOUZA NETO, J. C.; RYYNÄNEN, S.; SCHWARTZ, R. M. P. B. (Orgs). Ação e Reflexão, Reflexão e Ação: Pedagogia Social, Arte e Cultura. Rio de Janeiro: Rio Books, 2022, p. 28-44.
XAVIER FILHA, C. Direitos Humanos na Base Nacional Comum Curricular: resistências para o trabalho docente. Revista Diversidade e Educação, v. 8, n. 1, 2020. p. 144-161. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v8i1.11443
ZVEITER, W. A gênese judaica dos Direitos Humanos. Rio de Janeiro: Topbooks, 2005.
WIKAN, Unni. Em honra de Fadime: assassinato e humilhação. São Paulo: Ed. Unifesp, 2010.
WRIGHT, R. M. Transformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas-SP: Ed. Unicamp, 1999.
WRIGHT, R. M. Transformando os deuses: igrejas evangélicas, pentecostais e neopentecostais entre os povos indígenas no Brasil. Vol. II. Campinas-SP: Ed. Unicamp, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fênix - Revista de História e Estudos Culturais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.