Human rights education

the question is to make sense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1385

Keywords:

human rights, education, history, social pedagogy

Abstract

The Universal Declaration of Human Rights, a modern instrument for the indispensable redirection of our practices, values and relationships with others, is not a disconnected point in history, but the unfolding of several moments that nurtured it. This article brings a bibliographic tracing of these moments, according to timelines proposed by some authors who analyzed the so-called “invention” of Human Rights, and points to school and social education as the effective means of promoting and giving “meaning” to these rights among nations.

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Author Biographies

Ricardo DIAS Lopes, Universidade Federal do ABC - UFABC

Pós-Doutor e Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP; professor no PPG EAHC do Curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie; membro do Socius – UTL, do Instituto Catequético Secular São José e da Pastoral do Menor.

João Clemente NETO Souza , Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doutorado em Ciências Sociais, e pós-doutorado em Sociologia Clínica, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professor adjunto, pesquisador e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura e no Curso de Graduação em Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

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Published

2024-06-27

How to Cite

DIAS Lopes, R., & NETO Souza , J. C. (2024). Human rights education: the question is to make sense. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 62–90. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1385