Education as a human right

the importance of education for incarcerated young people and their future perspectives

Authors

  • Paula SANTOS Toledo Lara Universidade de São Paulo - USP
  • Ana Maria KLEIN Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP https://orcid.org/0000-0002-0004-1908

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1388

Keywords:

education, human rights, incarcerated youth

Abstract

Education is a human right foreseen in Brazilian Federal Constitution and in international Human Rights documents. In this study, the research universe is young people incarcerated. The objective of the research is to investigate the importance of education for these specific group. For this, interviews were conducted with young people incarcerated in a prison in the interior of São Paulo. The results demonstrate the importance of education, especially with regard to the future prospects of this group.

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Author Biographies

Paula SANTOS Toledo Lara , Universidade de São Paulo - USP

Doutoranda em Educação pela USP. Mestre em Ensino e Processos Formativos pela UNESP de São José do Rio Preto/SP e pesquisadora do Grupo de Pesquisa CNPq em Direitos Humanos, Educação e Diversidades (DiHEDi). Professora de Direito Penal, Direito Internacional Público e Privado e Metodologia da Pesquisa Científica no Centro Universitário do Norte de São Paulo (UNORTE) .

Ana Maria KLEIN, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Mestrado e doutorado em Educação (área temática psicologia e educação) pela Universidade de São Paulo. Professora da Universidade Estadual Paulista, UNESP campus São José do Rio Preto e do Programa Multidisciplinar Interunidades de Pós Graduação Strictu Sensu: Ensino e Processos Formativos (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal).

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Published

2023-12-19

How to Cite

SANTOS Toledo Lara , P., & KLEIN, A. M. (2023). Education as a human right: the importance of education for incarcerated young people and their future perspectives. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 237–264. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1388